Als we een sterke inflatie krijgen dan is dat niet goed voor de koopkracht. De koopkracht daalt dan, omdat de lonen gelijk blijven en de prijzen stijgen.
Het geeft echter niet veel problemen als er maar een kleine inflatie is van bijvoorbeeld 2% of 3%. Dan gebeurt er niks met de koopkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wordt duurder, dus je gaat meer verdienen. Mensen met leningen zonder rente profiteren; ze moeten nog steeds 50 euro terugbetalen, maar ipv 100 euro verdienen ze nu 200 euro, dus dat is makkelijker.
De volwassenen gaan steeds weer meer vertellen over de goeie ouwe tijd waarin je voor een halve cent een ijsje kon kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat meer verdienen is overigens alleen als er sterke inflatie is! Bij weinig inflatie blijft je salaris gelijk, en ga je dus eigenlijk minder verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inflatie betekent dat de waarde van het geld daalt.

Dit betekent kortweg dat je minder kunt doen met een gelijk blijvende hoeveelheid geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt af van hoe sterk de inflatie is. Is de inflatie maar 2 of 3 procent, zul je er niet veel van merken. Je moet iets meer betalen, maar daar is een reden voor.
Is de inflatie meer dan 4%, dan moeten de lonen en uitkeringen meestijgen. Gebeurt dit niet, dan zal de economie van het land instorten en er grote armoede ontstaan.