Moet je een doorverwijzing van je huisarts krijgen als je denkt je hand gebroken te hebben?

Ik denk mijn hand net gebroken te hebben.
Kan ik naar de eerste hulp van een ziekenhuis? En kan ik dan eventueel gelijk een foto laten maken? Kan dat dan gelijk worden afgehandeld? Het is zaterdagavond...
Of moet ik wachten tot na het weekend voor een afspraak met mijn huisarts?
Het lijkt me niet spoedeisend, doet niet bijzonder veel pijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bel met de dokterspost, het nummer krijg je door als je je eigen huisarts belt, en leg daar je vraag voor. Daar kan men je het juiste advies geven Toegevoegd na 4 minuten: Als het nodig is kan je alle hulp krijgen al is het midden in de nacht, je hebt in dit geval geen doorverwijzing van je huisarts nodig. Gebeurt iets dergelijks als je huisarts bereikbaar is, moet je daar altijd als eerste heen bellen

Het is vrijdagavond, en je kunt gewoon naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis gaan, daar wordt een foto gemaakt als ze dat.nodig vinden en je hand niet al te dik is door de zwelling. Sterkte.

Gewoon langsgaan als jij je daar prettig bij voelt. Ze mogen en zullen je echt niet naar huis sturen. De verpleegkundige en artsen zijn er juist voor zulke gevallen. Sterkte

Volgens mij is de Eerste hulp post je verplicht te helpen. In ieder geval zullen ze je naar je hand (moeten) kijken. En waarschijnlijk een foto maken indien noodzakelijk. Geen verwijzing nodig.

Als je nog niet geweest bent, dan eerst de dienstdoende huisarts bellen. Die zal je doorverwijzen naar de s.e.h. van het dichtsbijzijnde ziekenhuis, en terwijl jij onderweg bent seint de huisarts de s.e.h. in, waardoor alles en iedereen al bijna klaar staat als jij daar arriveert. Het bespaart je een hoop wachttijd in het ziekenhuis.

Bel de dichtstbijzijnde eerste hulppost en doe je verhaal. Zij vertellen je hoe laat je terecht kan. Je bent nl. niet de enige, en zo voorkom je dat je te lang moet wachten in het ziekenhuis. Zo ging het bij ons toen mijn man spoedeisend hulp nodig had voor een acute superpijnaanval aan zijn ogen. Je hoeft niet eerst een verwijzing te halen bij je huisarts en ze helpen je zeker.

De huisartsenpost moet je zien als je huisarts , zeker met dit soort dingen kan je naar de hap . Daar zijn ze tenslotte voor. Alleen voor de dingen die echt kunnen wachten tot maandag kan je naar je eigen huisarts , maar hier moet je toch echt even naar laten kijken , een gebroken hand hoeft niet altijd pijn te doen

Nee hoor, daar hoef je geen doorverwijzing voor te hebben. Mijn vriend kreeg vorig jaar tijdens een late dienst, rond 22 uur op vrijdagavond, een ongelukje op zijn werk waardoor zijn hand vreselijk opzwol. Aangezien hij zelf BHV'er is, had hij meteen in de gaten dat het misschien wel gebroken zou kunnen zijn. Hij is daarop naar de dichtstbijzijnde EHBO gereden waar er foto's van gemaakt zijn en hij voor de zekerheid gips heeft gekregen. Gelukkig bleek er uiteindelijk niks aan de hand te zijn. Maar om terug te komen op je vraag: als je er aan twijfelt of je hand gebroken is, gewoon gaan voor je er (nog meer) last van krijgt! Misschien inderdaad wel even bellen vantevoren zodat je geen uren in het ziekenhuis hoeft te bivakkeren. Overigens is een geplande afspraak geen garantie dat je dan ook daadwerkelijk op die tijd aan de beurt bent, omdat spoedgevallen altijd voorgaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100