Mag een verzorgings/verpleegtehuis structureel vrijwilligers inzetten voor basiszorg?

Hier in de buurt vraagt een verzorgings/verpleegtehuis vrijwilligers voor het verzorgen van "het ontbijt". Ik vind dat deze activiteiten die bij de basiszorg horen (en betaald worden) door betaalde krachten zouden moeten worden uitgevoerd. Ik vind dit "misbruik" maken van vrijwilligers.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het ging om het "voorbereiden" van het ontbijt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Basiszorg, is het wassen en aankleden van de bewoners. Ook eten geven hoort daarbij natuurlijk.
Echter ik heb het idee dat ze vrijwilligers zoeken die helpen bij het ontbijt aanbieden aan de bewoners. Ik kan me niet voorstellen dat het zonder de aanwezigheid is van verpleging.
Helaas is het zo dat op een groep van 30 ouderen het tegenwoordig "normaal" is dat 2 á 3 verzorgenden al deze mensen wast en kleedt voor het ontbijt. Dan is het moeilijk om ook nog tijd te hebben om mensen hapje voor hapje eten te geven ( ondanks dat ze het wel proberen hoor ) en is het fijn als er vrijwilligers zijn die de tijd hebben om naast iemand te gaan zitten en deze op zijn gemak te voeden.
En daar mag je natuurlijk vrijwilligers voor vragen..sterker nog, zonder vrijwilligers in een verpleeghuis kan een verpleeghuis tegenwoordig niet draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat "normaal gesproken" bij de basiszorg zou moeten horen, dat zal steeds minder worden.
Er is steeds minder geld voor de verzorging van steeds minder ouderen.
Dus steeds minder tijd, minder aandacht, minder verzorging.

Dus zoekt men allerlei oplossingen en een deel door vrijwilligers laten doen is er een van.

Je zou ook het ontbijt in een vantevoren geprepareerd plastic doosje onder de deur door kunnen schuiven. Is dat dan een goede oplossing?

Hoezo "misbruik" maken van vrijwilligers?
Als die vrijwilliger zou voorlezen, of gaan wandelen met bewoners, zou dat dan wel kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want dat zijn extra's, die veel tijd kosten, niet bij de basiszorg horen en de cliënten prettig vinden. Ik vind wel dat er misbruik van onbetaalde vrijwilligers wordt gemaakt als zij taken uitvoeren die betaalde krachten behoren te doen.
Het ligt er ook een beetje aan om welke basis zorg het gaat. Het wassen van een patiënt zal niet vaak gebeuren. Wanneer het wel gebeurd, heeft de vrijwilliger vaak een cursus gehad en wordt hij/zij begeleid door een ziekenverzorger of verpleegkundige.
Maar hulp bieden bij het eten is natuurlijk ook basis zorg. Dit mag de vrijwilliger gewoon doen.

Ik ben het niet met je eens dat dit misbruik maken is van een vrijwilliger. Deze kiest er zelf voor om vrijwillig hulp te bieden aan de patiënten en ondersteuning te bieden aan het verplegend en verzorgend personeel.
Ik vindt het een heel goed idee zelfs om vrijwilligers hiervoor te vragen!

In mijn ervaring, deed de vrijwilliger altijd zelf wat hij/zij wilde doen (met grenzen uiteraard ;)) en kon het personeel altijd vragen of zij iets uit zouden willen voeren. De vrijwilliger mag ook zeker bepaalde taken weigeren.

Ik vindt het geweldig dat er vrijwilligers zijn in de zorg die hun tijd en energie in mensen willen steken die (tijdelijk) niet op hun best zijn. Iets mooiers kan ik mij niet voorstellen. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van zorg een stuk achteruit ging, als er geen vrijwilligers meer waren. Het is gemeen en onaanvaardbaar, maar vaak is er voor het personeel weinig tijd beschikbaar om net beetje extra te kunnen betekenen voor iemand. Dan is het toch geweldig dat vrijwilligers bereid zijn dit wel te bieden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een tehuis basiszorg laat verrichten door vrijwilligers, dan houdt men dus geld over en ik denk niet dat ze dit terug zullen storten naar de patienten, cq de AWBZ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien "stoot" een vrijwilliger op deze wijze het brood uit de mond van iemand die wil/moet werken voor zijn dagelijks brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je gelijk in spaansebrabander, desalniettemin vindt ik vrijwilligers een belangrijke rol spelen in de kwaliteit van zorg. Zeker in de ouderenzorg. Even dat beetje extra aandacht is ook al veel waard. Daarmee zeg ik niet dat ik het goedkeur dat de patiënten niks van het overgebleven geld terug zien.
En niet alle basiszorg mag uitgevoerd worden door vrijwilligers. Bijvoorbeeld hulp bieden bij de toiletgang, heb ik ze nog nooit zien doen. Maar ja, misschien had dat ook wel een andere reden ;)