waarom een winstmarge op een product en waar bestaat die uit ?

waarom een winst marge

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst. Anders gezegd hoeveel procent van de omzet blijft over als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden. Er zijn drie winstmarges te weten: netto-, operationele en de brutowinstmarge.

Het verschil tussen de brutowinstmarge en de operationele winstmarge is dat de brutowinstmarge aangeeft hoeveel van de omzet beschikbaar is voor de dekking van de indirecte kosten. De operationele winstmarge geeft daarentegen aan hoeveel van de omzet overblijft voor de financiers (=zowel verstrekkers van vreemd- als eigen vermogen). De nettowinstmarge geeft daarentegen aan hoeveel van de omzet overblijft voor de eigenaar of (gewone)aandeelhouder(s).

'Goede' nettowinstmarges verschillen aanzienlijk per branche. Een marge van 1% is bijvoorbeeld niet ongewoon bij een supermarkt in tegenstelling tot bijvoorbeeld een juwelier waar een marge van 10% als laag gekwalificeerd zou worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel weg om je verkoopprijs te bepalen.

Inkoopprijs in euro's
winstmarge in euro's
------------------------------- +
is verkoopprijs

Let wel op dat alles ook per BTW moet dus 6% of 19%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar om wil je zelf iets verdienen.de mensen die het product maken (fabriceren) moeten betaald worden ,het moet vervoerd ,gekeurd ,vernieuwd (onderzoek ) gepromoot (marketing ) in gekocht door leverancier . Kans op schade , rente verlies (dood geld) de verkoop kan tegen vallen en ja de verkopende organisatie neemt risico ,door het in te kopen ,en ja vestiging verkoop plek kost ook geld en dan de personeels kosten .ja als je dat hebt terug verdient met je marge ben je break even ,maar nog niks verdient ! En ja het doel Vd onderneming is winst ook vh voortbestaan van een firma is winst noodzakelijk ,en ja dan komt de belasting de winst weer afromen .