Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaan voordeuren in Zweden naar buiten toe open?

Bij het kijken van Zweedse misdaadseries als Wallander en Van Veeteren valt me op dat de voordeuren in dat schoon Scandinavisch naar buiten toe opengaan. Ik bedoel, dat is toch helegaars niet handig? Een kwaadwillend persoon of een Jehova's Getuige kan makkelijk misbruik maken van een dergelijke deur.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

deuren die naar binnen draaien sluiten niet altijd goed dicht en zijn ,vooral aan de onderzijde, niet altijd waterafsluitend. In Nederland mg een deur echter niet over de openbare weg, of ruimte draaien, [ook ramen niet] dus moeten ze wel naar binnen draaien. Als je echter een groot terrein hebt mag de deur wel naar buiten draaien, hetgeen in Zweden misschien wel is aan te bevelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zo kunnen ze nooit met de deur binnen komen vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat is in werkelijkheid niet zo in die landen. De deuren gaan daar net zo open als bij ons.
Maar in het filmdecor worden de deuren wel zo in elkaar getimmerd, dan zie je meteen wie er uit de deur komt, dat scheelt weer twee seconden die niets bijdragen aan de serie.
(Lees meer...)
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Is dat niet een beetje een omslachtige en bovendien dure excercisie? Waar baseer je je antwoord op?
AWM
16 jaar geleden
Duur? Denk je dat het prijsverhogend is om de draairichting van een deur in een decor anders te ontwerpen?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nou ja, heel duur zal het inderaad nu ook weer niet zijn, maar dan nog... ik vind het een beetje omslachtig om om de reden die jij aangeeft de deur van openslarichting te veranderen.
anders valt de sneeuw 's ochtends naar binnen.

Toegevoegd na 25 minuten:
het schijnt te maken te hebben met brandveiligheidsvoorschriften.

Toegevoegd na 29 minuten:
‘Weet je waarom de deuren in Zweedse woningen naar buiten toe open draaien? Vanwege de veiligheid. Kijk maar eens naar Nederland. In vrijwel alle gebouwen draaien de vluchtdeuren
naar buiten open, maar alleen de voordeur naar binnen. Zeker, dat is een uitnodigend gebaar van ‘Welkom, kom binnen’, maar uit veiligheidsoogpunt
kan de deur beter de andere kant opdraaien.’""
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dan kunnen meteen een begin maken met het schoonmaken van hun stoep, want de voordeur maakt de eerst meter al sneeuwvrij... Draait de deur naar binnen open dan kan het zijn dat er meteen al een meter sneeuw de woonkamer invalt, dat moet je niet hebben natuurlijk...

En die nmJehova's getuigen die gaan echt niet helemaal naar Zweden om daar aan te bellen...

(antwoord met een knipoog)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik vermoed dat dat daar vaker zo zou kunnen zijn dan hier, omdat huizen daar van oudsher vaker van hout zijn gemaakt dan hier. En een houten huis brandt sneller. Dus is een deur die naar open slaat, veiliger als je snel moet vluchten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als je moet vluchten i.v.m met brand of zo. Of een inbraker die jou als getuige wilt vermoorden.

Toegevoegd na 3 minuten:
op dat moment is vluchten makkelijk en snel, deur open duwen en dan ben je op straat iets veiliger als in huis. Dit is mening van mij. . .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
omdat de scharnieren aan de andere kant zitten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Veiligheid. En dat de sneeuw niet naar binnen kan vallen is een leuke bijkomstigheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hebben Zweden wel een gang?

In de USA kom je direct de huiskamer binnen als de deur open gaat. Is dat in Zweden misschien ook zo?

In NL mag dat niet er moet een gang tussen zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ook in Frankrijk draaien de huisdeuren vaak naar buiten open. Ik denk vanwege de sneeuw of de ruimte die een deutr inneemt bij het openzwaaien. Maar het geklke is, dat in veel landen de wc deur weer naar binnen opengaat. Wat ik erg gevaarlijk vind. Ik vind dat deuren i.d.d. naar buiten open moeten gaan vanwege de veiligheid, en dat het argument, dat je iemand van de stoep kan vegen of in de gang kan raken met de wc-deur van minder belang is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja, velen van u zeggen nu wel dat de deur naar buiten toe opengaat vanwege de sneeuw, maar ook in Zweedse flats, waar de deur dus geen direct contact heeft met de 'buiten'wereld, gaan de voordeuren naar buiten toe open - hoe verklaar je dat dan?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Veiligheid. Bij openbare gebouwen is dat zelfs verplicht.
Denk mar even aan de volgende situatie. Brand in een huis met veel mensen. Mensen rennen als gekken naar de deur. Daar aangekomen maakt de eerste de deur open. Iedereen moet dan achteruit om de deur open te kunnen zwaaien. Als de deur naar buiten open gaat rolt de gehele kluwe zo naar buiten. De deuren zijn bij brand altijd het probleem.
Dat van die sneeuw is wel een beetje waar, maar is een bijkomstigheid.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Maar ik kan me herinneren van flatwoningen in Nederland en van mijn middelbare school én de universiteit dat al die deuren naar binnen toe opengaan... da's dan toch helemaal niet veilig?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing