Waarom kan een pedofiel zich niet beheersen?

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, maar probeer het toch.
In de eerste plaats begrijp ik absoluut niet waarom er in godsnaam zoiets als pedofilie bestaat. Maar goed, het is helaas zo, dus hier mijn vraag.
Waarom kan een pedofiel zich niet beheersen? Hij (meestal hij) weet toch dat de drang die hij voelt verwerpelijk is en dat hij daar niets mee kan en mag doen?
Hij heeft toch ook een geweten? Je hoort juist dat dergelijke lieden vaak beroepen kiezen, waarbij ze zo dicht mogelijk bij hun slachtoffertjes kunnen zijn. Om ze daarna te misbruiken. Hoe is dit mogelijk? Of snappen ze niet dat ze verkeerd bezig zijn? Zijn ze psychisch gestoord dan? Ik bedoel, stel dat ik de drang voel om het huis van mijn buurman in brand te steken, dan weet ik toch ook dat dit niet mag. En doe het dan dus niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
En nog een vraag:
Hoe ontstaat het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (15)

beschouw het als een afwijking en ziekte, zonder medicijnen kun je ook niet normaal functioneren.

Toegevoegd na 55 seconden:
geld ook voor verkrachters, dierensex, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pedofiel rechtvaardigt zijn gedrag door te zeggen dat kinderen ook genot mogen en willen voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mjager3;

Een pedofiel kan zich nog wel beheersen. Als hij (want het gaat overwegend over mannen) dat niet meer kan noem je hem pedosexueel.
In jouw geval zou je dus pyrofiel zijn tot je de boel echt in de hens steekt; dan ben je pas pyromaan. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zoekt een kwetsbaar persoon op, want sterke persoonlijkheden stoten hem af... En in die kwetsbaarheid gaat hij steeds over grenzen... tot en met dat het helemaal fout zal gaan toe...

Het gebeurt altijd heel onschuldig en speels, dat is het hem juist en het zijn in aanleg hele zachte goedaardige mensen vaak...

Ze kennen zichzelf maar redeneren dat kwaadaardige in henzelf weg meestal...

Je verplaatsen in zo´n persoon is niet makkelijk en dat kan niet iedereen... Je zult versteld staan hoe veel mensen er in aanleg aan zo´n definitie voldoen, maar er zijn er gelukkig maar erg weinig die werkelijk zo ver gaan dat er slachtoffers vallen, gelukkig genoeg...

Was ik verhelderend een beetje of juist niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat bijna niet te begrijpen is, dat de allerslechtste onder hen werkelijk menen er goed aan te doen om het slachtoffer uit zijn lijden te helpen... Ze zien ook wel dat ze erg veel leed aangericht hebben net nadien en dan maken ze uit een soort van verlossing het slachtoffer dood... Want dan hoeft het slachtoffer niet meer zijn/haar verdere leven met een trauma door, dat vind ik wel heel erg moeilijk om te begrijpen en in te voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt of een pedofiel ook een geweten heeft, ik vraag me dus af of dat zo is. Een psychopaat heeft immers ook geen goed ontwikkeld geweten, dat kan met een pedofiel ook het geval zijn. Juist het feit dat ze beroepen kiezen waar ze dicht bij hun potentiele slachtoffers kunnen zijn toont dit aan. Het is heel berekend en ze snappen eigenlijk niet wat ze fout doen, ze weten wel dat het niet mag, maar het weerhoudt de pedofiel niet, ze zien het kwaad niet. Dit toont naar mijn inziens aan dat er een gebrek is aan goed ontwikkeld geweten. Het gevoel van goed en fout is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees het boek Lolita van Vladimir Nabokov uit 1955. Behalve dat het inzicht geeft waarom iemand zou vallen voor een kind wordt het ook nog eens, door veel deskundigen op het gebied van de literatuur, aangemerkt als één van de baanbrekendste en beste romans uit de twintigste eeuw.
Ik heb zelf geen idee of iedere pedofiel ook geweldadig zou kunnen zijn, evenmin of ieder mens dat potentieel in zich draagt Ik ken geen pedofielen persoonlijk, ik heb er alleen over gelezen. Er is toch iemand die een politieke partij wilde oprichten voor en door pedofielen ? Misschien kun je het aan hem vragen. Hij is nog niet gearresteerd of zo dus geweldadig zal hij tot nu toe niet zijn geweest. Ik heb een nieuwsbericht gevonden over de NVD, zie link.
Ik had een vriendin toen ik 13 jaar was (zij was ook 13) die met de vader van haar vriendin naar bed ging. Zij vond het leuk, ze heeft er naar mijn weten nooit last van gehad. Het hoeft niet altijd moeilijk en traumatisch te zijn. Een kind van 13 -15 kan al sexueel actief zijn. Ik ben nu 42 toen ik 13 was maakte (rond 1980) men er minder bezwaar tegen dan tegenwoordig lijkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebrek aan normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal zit er een aansluiting niet goed, of te wel een steekje los.
het onstaat meestal door een verstoorde familie relatie in de jeugd van de pedofiel.
misschien is hij zelf misbruikt, of geestelijk mishandelt en vreselijk in de war.
wij maken de connectie gelukkig wel dat het ongezond is. pedo's hebben dit niet. ze missen letterlijk iets in de hersenen die zegt dat dit niet gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mentale afwijking, opvoeding wat duidelijk te kort schoot, hoe dan ook, kinderen horen op die manier geen plezier te hebben, kinderen horen kinderen te zijn, laat ze zelf ontdekken als ze ouder zijn... de eerste die mijn blaag aan durft te raken op die manier... zou het niet na kunnen vertellen, dat is 1 ding dat zeker is;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig kunnen een heleboel pedofielen zich WEL beheersen, want hoewel we geen exacte cijfers hebben, is het wel vrij zeker dat er veel meer rondlopen dan we plegen te denken. Maar net zoals er een klein aantal homoseksuelen is dat zijn natuur om morele redenen niet volgt, geld dat -gelukkig- ook voor een -groter aantal- pedofielen.
Stel je voor dat iedereen die regelmatig kinderporno keek, zich ook regelmatig aan kinderen zou vergrijpen !

Natuurlijk kiezen ze voor beroepen waarbij ze veel met kinderen te maken hebben, omdat ze -ook niet-sexueel- gewoon gek zijn (en vaak ook geel goed zijjn) met kinderen, en er door wat 'foute' omleidingen in hun eigen hersens vaak ook verrassend goed mee om weten te gaan. Lang niet alle pedofielen zijn hele vieze ouwe mannetjes, maar vaak juist heel leuke meesters / coaches / begeleiders / zwemleraren / jeugdwerkers waarvan iedereen zich de pleuris schrikt als blijkt dat die lieve man een pedofiel is. Nu worden deze mensen tegenwoordig wel gescreend (verklaring van goed gedrag nodig), maar bij iemand die nog nooit iets gedaan heeft (en veel pedofielen worden pas ruim na hun 30e 'praktizerend') zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk.

En waarom sommigen van hen ondanks het enorme maatschappelijke taboe, de strafbaarheid, de veroordeling van de publieke opinie, en het hele zieke idee an sich, toch de neiging niet kunnen onderdrukken, komt voor een deel natuurlijk omdat hun hersens anders reageren dan de onze, maar vooral ook omdat ze juist precies hetzelfde werken : we hebben allemaal onze gote en kleine zondes en impulsen die niet goed voor ons of voor een ander zijn, maar die we feilloos weten te rationaliseren (ook voor onszelf) als ze in ons straatje passen. Daarnaast speelt het feit dat je nauwelijks preventief hulp kunt zoeken en alleen in 'eigen kring' erkenning kunt krijgen voor je afwijking ook een grote rol.

Wat precies de 'oorzaak' van pedofilie is weten we eigenlijk niet, en ook niet hoe we het kunnen genezen of voorkomen. Feit is wel dat het feit dat het breed gezien wordt als een volstrekt tegennatuurlijke en zieke afwijking, terwijl de overeenkomsten met homoseksulaiteit (die bijna niemand hier meer een afwijking of ziekte zou willen noemen) qua voorprogrammering in de hersenen vermoedelijk groter zijn dan we denken, een goede aanpak en eventuele preventie in de weg staat. Evenals (preventieve) opvang door de omgeving.

Zie ook de antwoorden op een eerder hierover gestelde vraag :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dit te ver doortrekt:
Anders zou je ook moeten vragen waarom alle mannen over de schreef gaan en niet alleen de verkrachter die in de media verschijnt. Vanuit dit gegeven zeg ik: Niet alle pedofielen gaan over de schreef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat zeer gewelddadige personen of pedofielen een bepaald gedeelte in de hersenen missen dat zorgt dat je een geweten hebt. Dit heb ik ooit gelezen in de Quest.

Toegevoegd na 18 minuten:
Verstoorde psycho-seksuele ontwikkeling

De eerste verklaring komt uit de hoek van psychodynamisch georiënteerde clinici. Zij zijn van mening dat pedofilie het resultaat is van een gestagneerde of verstoorde psycho-seksuele ontwikkeling. Freud meende dat ieder mens in zijn kindertijd bepaalde seksuele ontwikkelingsstadia doorloopt. Zo benoemd hij de orale fase (wanneer het kind gefocust is op de mond), de anale fase (focus op anus), de genitale fase (focus op het geslachtsorgaan) en de oedipale fase (waarin het kind zich aangetrokken voelt tot de ouder van het andere geslacht). Volgens deze theorie kunnen problemen als fixatie (wanneer het kind blijft ‘hangen’ in een bepaalde fase) of regressie (wanneer een kind terugkeert naar een gepasseerde fase) leiden tot het ontwikkelen van pedofiele neigingen op latere leeftijd. Het correct doorlopen van de verschillende stadia is volgens deze theorie cruciaal voor een gezonde seksuele ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een probleem is pas een probleem als je het als een probleem ervaart. En dat geldt voor alles.

Er zijn landen waar pedosexualitiet niet als probleem wordt ervaren. en het bestaat daar dan ook niet.

Bovendien wat is pedosexualiteit? Iemand van 18 die met iemand van 15 'naar bed gaat', iemand van 60 die met iemand van 15 'naar bed gaat'? Wij stellen de grens (terecht) bij 16 en kijken niet naar de leeftijd van de andere partij (niet altijd terecht).

In tegenstelling tot wat Marlies zegt, maar misschien niet denkt, is pedofilie niet meer verwant met homosexualiteit dan met heterosexualiteit. Bovendien zijn de meeste pedofielen heterosexueel, en is het aantal pedofile vrouwen heus niet nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ook een pedofiel een mens is, en mensen kunnen zich niet altijd bedwingen als het om behoeftes gaat waarvan ze weten dat het eigenlijk niet kan.
Heel veel mensen kunnen ook de -relatief onschuldige- behoefte om de snelheidslimiet te overtreden niet beheersen. Toch weet ieder mens dat deze limiet ook is ingesteld voor de veiligheid van je medemens.
Ik verwacht dat heel veel mensen zich wel eens sexueel aangetrokken voelen tot minderjarigen, maar zich ervoor schamen en er nooit aan toe zullen geven. Een minderheid kan de drang niet meer aan en gaat over de scheef op een zwak moment.

Ik lees ook wel eens dat pedofielen zich willen laten castreren om van hun onacceptable behoeftes af te komen, maar een arts die hiertoe bereid is, schijnt lastig te vinden te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig begeleid ik iemand die zich aangetrokken voelt tot kinderen en deze persoon heeft zeer zeker een geweten. Hij heeft een verstandelijke beperking maar weet dat het niet kan en voelt zich enorm schuldig over hetgeen jaren geleden is gebeurd. Al meer dan twintig jaar gaat het goed en hij is ervan overtuigd dat hij nooit meer zo'n misstap zal maken. Het boek is dicht en mag nooit meer open gaan zegt hij altijd.
Hoe het ontstaat? Ik denk dat het een combinatie is van een jeugd waarin trauma is ontstaan (slechte hechting) en een foutje in de hersenen