Ezelsbruggetje voor Nederlandse grammatica

Zoals bijv. deze:
Handig voor mensen met dyslexie: CadEAU
(Een cadeau moet je) Eerst Aanpaken dan Uitpakken.

Wie weet nog meer handige ezelsbruggetjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw ezelsbruggetje is voor spelling, niet voor grammatica.

Het beste antwoord

Als je op www.ezelsbrug.nl kijkt,heb je ze allemaal.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vind "t kofschip" wel een erg handig ezelsbruggetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een fokschaap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de nieuwe versie is: XTC koffieshop!
De jeugd van tegenwoordig :)
Voor het woord cadeau (of andere met eau) gbruik ikzelf altijd Eet Altijd Uitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik onthou die drie letters gewoon..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar jij bent dan ook niet dyslectisch. Een vriend van mij is licht dyslectisch. Hij heeft al moeite met het onderscheiden van het verschil tussen prak en park. Als hij Duits moet schrijven, heeft hij geen idee of het nu Bahn of Bhan is.
Bakboord of Stuurboord.
in stuurboord zit de R dus is het rechts,wat overblijft is bakboord dus links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tv-tAS
Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, schiermonnikoog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist nooit hoe ik niveau moest schrijven.
wel wist ik hoe ik nivea moest schrijven. zet er een U achter en je heb het woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ben ik, als niet-dyslecticus, toch wel benieuwd. Stel dat je dat ezelsbruggetje niet zou hebben - zouden dan de volgende woorden er voor jou allemaal hetzelfde uitzien? niveau - niveua - nivaeu - nivaue - nivuea - nivuae
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dan zouden ze op al deze manieren door mij geschreven kunnen worden.
mijn hoofd is een groot ezelsbruggetje om woorden te onthouden. en als ik kijk zonder mij op nivea te concentreren zien deze woorden er hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbazend (voor mij dan). Als het mag, nog een vergelijkbare vraag: zien deze beide zinnen er voor jou hetzelfde uit: - Ik ga naar het werk.
- Ik ga naar werk het. En, in het kader van het kruisverhoor, terugkerend naar niveau: zien deze varianten er voor jou hetzelfde uit: niveau - ueniav (Je hoeft natuurlijk niet te antwoorden als je dat liever niet doet!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga naar het werk kan ik gewoon goed lezen en danst niet.
niveau - ueniav ook hier zie ik gelukkig dat het compleet fout staat. ik weet dat als het woord met een N begint ik het niet verwar met een U. ik denk als je het zo erg heb dat je niet goed kan schrijven. en ik vind dat ondanks mijn dyslexie ik prima schrijf met hier en daar fouten. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ja hoor, je schrijft beter dan veel anderen. Ik zie wel regelmatig fouten met de d's en t's. Daar hebben trouwens ook hele volksstammen last van. Daarvan vraag ik me dan wel af: heeft dat ook te maken met de dyslexie, of staat dat er los van, en is dat moeilijk heel gewoon omdat het voor heel veel mensen (ook zonder dyslexie) moeilijk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
d's en t's ik weet ezelsbruggetjes wanneer die toegepast moeten worden. ect hij loopt hij gaat ect ect.
maar het lujkt mij nooit ze in praktijk te brengen.
ik onthoud het niet wanneer het moet.
-van je linker duim en wijsvinger een L maken om te weten wat links en rechts is

-de kaart van europa in gedachte nemen nederland daar in plaatsen om te westen dat dat het westen is.

- moeilijke woorden in stukjes hakken waavan je de stukjes wel weet : psychiater: psyche is met y en ch & iater is zoals het klinkt

-de dagen van de maanden kan je op je knokels uitreken

enz enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op school, deze geleerd: Alle woordjes die je voor "de kooi"kunt zetten zijn voorzetsels. Bv IN de kooi, OP de kooi, NAAST de kooi, enz enz.