Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn er nederlandse bedrijven die werken vanuit de democratische gedachte?

ik zag laatst op een duitse zender een programma die 2 dingen naast elkaar zette.
de kapitalistische bedrijfvoering en de democratische bedrijsvoering.

bij een democratisch bedrijf was iedereen gelijk zonder een "rangorde".
iedereen verdiende evenveel per uur en iedereen had dezelfde macht.
iedereen werktte mee het proces vandr productie en je kon alleen meer verdienen als je meer uren draaide.

bij de kapitalistische bedrijfvoering was er 1 grote baas die het grote geld binnen haalde en die alle macht had, eigenlijk zoals de meeste bedrijven werken.

in duitseland waren er al enkele democratische bedrijven waarbij iedereen dus gelijk is en ik vroeg me af of er in nederland ook zulke bedrijven zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een maatschap lijkt daar op. Alle mensen die er werken zijn eigenaar (bv een praktijk van fysiotherapeuten). Vaak zie je wel dat de maten (de eigenaren) op een gegeven moment mensen aannemen die geen eigenaar worden maar in loondienst komen. En dan heb je weer twee 'smaken': de eigenaren en de niet-eigenaren.

Een organisatie is een verzameling mensen en op een gegeven moment ontstaat er toch behoefte aan iemand of iemanden die de leiding neemt. Daarom komen democratische organisaties zoals jik beschrijft niet veel voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing