Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In het buitenland zie je een verscheidenheid aan put deksels , waarvoor zijn deze ?

Ik bedoel niet die van het riool , en die ovale voor de brandweer. Je ziet heel vaak kleine putdeksel (20cm), en grote vierkante met Post erop. (Gezien in Budapest). En waarom liggen ze op de weg en niet op het trottoir ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit was een lange zoektocht, en ik kan je vertellen.... Ik ben er nog niet helemaal zeker van, maar ik zal een poging doen:

De putdeksels met "post" erop dateren waarschijnlijk uit de tijd dat er een postkantoor oid stond. De kleine deksels hebben waarschijnlijk een sierafbeelding, dit om de stad op te leuken of om trotsere redenen: het logo van een dorp/stad, gemeente of provincie oid..
Maar alle putdeksels, welke vorm dan ook, hebben altijd hetzelfde doel gehad: Ze dekken een gat bovenin een riool af, of dit nu is om in het riool te komen of voor de brandweer, altijd hetzelfde doel.

Hieronder heb ik een aantal links geplaatst met putdeksels, en geloof het of niet, maar er zijn putdeksel-foto verzamelaars...

En jawel, mijn zoektocht werd beloond met een, je raad het al, putdeksel uit Budapest:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing