Als de wereld failliet gaat maken we toch gewoon geld bij? Waarom gebeurt dit niet??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (9)

De wereld kan niet failliet. Als we nu massaal geld bij gaan drukken krijgen we toestanden zoals in Zimbabwe, een brood halen voor een paar miljoen door hyperinflatie. Geld wordt continu al gemaakt maar als er meer bijkomt wordt het allemaal minder waard en wordt alles duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'de wereld' kan niet failliet.
Als wij euro's bijdrukken worden die euro's minder waard, en word alles duurder (inflatie) en dat schijnen we niet te willen.

Momenteel worden voornamelijk de belangen van financiele instellingen ondersteund, en die hebben geen belang bij inflatie, maar eerder bij een tekort aan geld: dat levert veel rente (=winst=bonussen) op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geld bijdrukt daalt de waarde van het geld: inflatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen over papier geld enzo moet een tegenwaarde in goud staan.
Als je meer geld bij druk (teveel geld) dan zakt het vertrouwen en wordt je geld minder waard
soms zelfs minder dan het in feite is door paniek reacties
dus daar moet je gewoon heel voorzichtig mee zijn
12 jaar geleden
Geld bijmaken kan wel, maar dan wordt het geld uiteindelijk minder waard, dus schiet je er niet veel mee op.
Geld is een schaars goed (relatief gesproken dan), daarom heeft het een bepaalde waarde. Als je er meer van gaat maken, daalt deze waarde. Vergelijk het met goud, dat is zo waardevol omdat het een schaars iets is (en daarbij ook steeds moeilijker te vinden/veel duurder om op te graven). Als we net zoveel goud hadden op aarde als dat we water hebben, zou goud lang niet zoveel waard zijn.

Het is dus een stukje vraag en aanbod, als er 1 huis is dat 10 mensen willen hebben, dan kan je het huis voor veel geld verkopen (gaan mensen tegen elkaar opbieden). Als je 10 huizen hebt en diezelfde tien mensen willen ze hebben, dan betalen ze er minder voor per huis.
Hetzelfde geldt voor geld: als 6 miljard mensen het geld wat er nu is willen hebben, heeft dat geld "per stuk" een bepaalde waarde. Als we heel veel geld bij gaan drukken is het geld per stuk dus uiteindelijk minder waard....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is al te veel geld bijgemaakt ,deze laatste crises komt juist voort uit het teveel geld in omloop brengen ,lage rente 's om de economie op gang tehelpen (het zgn rente mechanisme) daar (is)was Amerika een kei in ,dollars bij drukken .en ook als land veel meer uitgeven dan er binnen komt,aan leger en abtenaren enz dan moet je lenen ,maar de schuld eisers (China) vertrouwen je geld waarde niet meer ,dus vragen meer rente ,enz .wij in Europa zijn niet veel btr ,kunnen wel elkaar de schuld geven ,vooral politici zijn daar goed in .men had in Europa nooit zo onbezonnen aan de euro moeten beginnen ,er is geen centraal gezag ,op financieel gebied ,het was een leuk idee ,maar zuid Europa heeft een totaal ander financieel beleid ,inderdaad veel meer uitgeven dan er binnen komt ,dan bouw je een staats schuld op enz ,zie Amerika . Dan nog iets erbij na de jaren 70 staat de hoeveelheid goud NIET meer borg Vd hoe veelheid geld ,de zgn goud standaard is niet meer !sorry Vd anders denkende .we zitten een een moeilijke situatie ,hebben wijze mensen nodig ,die politiek moeilijke beslissingen (durven)moeten nemen ,maar geen geld bij drukken dat leid tot hyper inflatie ,zeker niet goed Vd rijke maar helemaal niet Vd Gewone man !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
En zo is het maar net, er is al veel te veel geld bijgemaakt dat niet meer gebasserd is op het aanwezige goud maar op gebakken lucht.
+1
Heel interessant onderwerp. :)

Ik persoonlijk geloof dat de elke (zogenaamde) crisis bewust wordt veroorzaakt door de machthebbende partijen in de wereld. Dus deze "faillissementen" wil men niet zozeer meteen oplossen, eerst moet het doel bereikt worden..
Bijv. Staatsschulden creeren, productprijzen/import/export opvoeren.
Deze partijen zien liever dat er meer geld verdwijnt, dan verschijnt.
Dan blijft er een verschil, want gelijkheid betekend verlies van macht.

Kijk eens naar de herkomst van geld, en hoe dat zijn introductie heeft gedaan in de wereld, dan weet je precies hoe het zit. :)
Ik weet niet of je ooit van de docu-reeks "Zeitgeist" hebt gehoord? Daarin word dit onderwerp heel mooi belicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld staat al een tijdje niet meer helemaal in relatie tot de goudvoorraad van een land zoals vroeger. De goud standaard is nog wel een belangrijk middel om de munt te verdedigen.

Dit filmpje laat hierover interessante dingen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wereld kan niet failliet.

Het verschijnsel faillissement past alleen bij een bedrijf, het kan zijn schulden niet meer betalen.
In jouw gedachtegang, zou zo'n bedrijf gewoon zelf geld kunnen drukken en daarmee zijn schulden kunnen aflossen. Maar dat lost het dieperliggende probleem natuurlijk niet op, namelijk dat het bedrijf meer kost dan het opbrengt. Het gedrukt geld is eigenlijk niets waard.

In de landen is het zo, dat de banken zorgen voor de aanmaak van geld. Dat gaat door het verstrekken van leningen. Want die leningen beslaan meer geld, dan de ingelegde spaartegoeden.

Als er teveel geld is, wordt het geld vanzelf minder waard. Dat is een economische wet.
Daarom worden de banken aan banden gelegd bij het verstrekken van leningen.

Op wereldniveau speelt nog, dat Amerika als enige land dollars mag drukken; terwijl de dollar wereldmunt is. (Zo wordt de olie meestal met dollars betaald.)
Deze situatie lijkt erg veel op het bovenbeschreven bedrijf. En dit zal dan ook een keer misgaan. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar is een proces. Dit is nu in volle gang en leidt tot de huidige crises.

Amerika moet stoppen met het drukken van steeds meer dollars; er moet dus op een hogere schaal - de wereld- toezicht komen op Amerika. Dat vinden ze niet leuk, maar is wel noodzakelijk, en wat niemand kan afdwingen.