Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Leven mensen in de stad sneller dan in een dorp?

Dorp is zo saai, moet je wel rustiger leeftempo hebben om te kunnen leven..lijkt mij??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lariekoek om te zeggen dat een dorp saai is. Het is maar net wat je er zelf van maakt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dorp is saaier, tenzij je rustiger bent, dan lijkt alles nog snel te gaan en dus intressant... maar saaaaaaai blijft het

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Dorpen hoeven niet saai te zijn hoor, je kent mensen beter en praat sneller tegen elkaar. Je maakt sneller vrienden omdat iedereen elkaar kent. Een rustiger leeftempo hoeft niet, mensen in een dorp hebben ook internet, mobiele telefoon en tv hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen in een stad kunnen bijvoorbeeld met weinig dingen bezig zijn, terwijl mensen in een dorp met veel dingen bezig zijn. Het ligt er net aan wat voor mensen het zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of jij in zelf in een dorp leeft, maar je kent (bepaalde) mensen absoluut beter. Er is ook nog zoiets als noaberschap (zoals men hier in twente zegt) dat betekend 'burenzorg' stamt nog uit de tijd dat er alleen boeren waren die ver uit elkaar woonden en vanwie men afhankelijk was. Maar even trugkomend, er gebeurt natuurlijk minder qua festiviteiten je hebt minder winkels, sport etc en bovenal minder mensen dus minder variérende contacten dat vind ik persoonlijk leuk. En elke dag rond de klok de dorpsbus langs te zien trekken zou ik erg vervelend van worden als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verenigingsleven in dorpen net zo is als in de stad, ik woon in een dorp in Brabant met een enorme voetbalclub, handboogschieten, handbal, boksen , noem maar op alles kan hier net als in de stad. Doordat mensen meer betrokken zijn bij elkaar zijn er ook meer vrijwilligers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit ook verschil in dorpen, er zijn dorpen waar écht niks te doen is, en dorpen met een levend karakter. Maar het blijft een dorp en pas als je ooit in een stad leeft zul je het verschil merken denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis je niet, in een stad kun je soms heel eenzaam zijn, juist omdat daar het leven soms inderdaad wat sneller lijkt te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik niet. Eenzaamheid komt in groter steden wel meer voor, omdat de anonimiteit groter is. Mensen die buiten boort vallen, kunnen dus in een sociaal isolement komen. Echter wat dat met sneller of langzamer levensrimte te maken heeft begrijp ik niet, tenzij iemand die vollop in leven staat waarschijnlijk een hoger tempo heeft.
Nee, snel of langzaam leven heeft met je persoonlijkheid te maken, niet met waar je woont.
Ben zelf geboren en getogen in een stad en woon nu al jaren in een dorp.
De omgeving is rustiger, maar ik ben er zelf niet door verandert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je vast geen (hele) drukke persoonlijkheid, anders zou je je stierlijk vervelen; Nee rust is ok af en toe en ontspannend misschien ook, en ook een dorp heeft plus en minpunten maar mij daar niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenminste dat denk ik:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou dus betekenen dat alle mensen die in een dorp wonen, een rustige persoonlijkheid hebben, dat kan natuurlijk niet.
En zó rustig zijn dorpen niet, zeker niet rustiger dan een nieuwbouw wijk in een grote stad. .Ik heb een druk huishouden, omdat het hier in het dorp (in veel dorpen trouwens) de gewoonte is, om via de achterdeur bij elkaar binnen te vallen en omdat ik samen met mijn 3 puberzoons hier woon, betekent dat dagelijks veel volk over de vloer. Niemand belt hier om een afspraak te maken om op de koffie te komen, je gaat gewoon langs. Zeker bij mijn zoons zie ik verschil met mezelf vroeger,(Ik uit de stad en de jongens uit een dorp) de vrienden groepen hier zijn erg hecht, ze vervelen zich helemaal niet, komen vaak samen gaan samen op vakantie, zitten met de een op voetbal en met een ander maken ze muziek. Ze kennen elkaar allemaal zodat er altijd wel iemand is om iets me te ondernemen.
Zelf toen ik mijn pubers een paar jaar terug vroeg of ze terug naar de stad wilde verhuizen kreeg ik te horen dat ik daar maar mee moest wachten tot ze het huis uit waren.
Dus het idee dat er voor jongeren niets te doen is in een dorp gaat lang niet altijd op.
Dat een dorp saai is, is slechts jouw persoonlijke mening. Mensen die in een dorp wonen hebben meer rust en staan daardoor bewuster in het leven. Het lijkt me moeilijk te bewijzen, maar in een stad gaat het leven wel vaak sneller dan in een rustig dorpje. Of je daar zelf in meegaat is een keuze, het hoeft niet. Je kunt overal en altijd je eigen levenstempo aanhouden. Kwestie van opletten dat je niet aan jezelf voorbij gaat. In een drukke stad is dat wel extra moeilijk, dus nóg beter opletten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien ook wel een persoonlijke mening, maar misschien ook een mening van iemand die de verschillen kent. Het heft ook te maken met je persoonlijke omstandigheden natuurlijk, of je veel of weinig 'buiten de deur'komt, ez. In mijn idee moet iedereen in een dorp zich min of meer hetzelfde gedragen anders heb je al gauw een naam en daar hou ik niet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een stad is vaak meer te beleven dan in een dorp, dat is waar. Maar of dat nu je leeftempo verandert daar twijfel ik aan. Of je rustig of snel leeft hangt van je karakter en persoonlijkheid af.

En je bent ook niet aan je woning gebonden he. Ik woon in een dorp, maar we hebben een druk leven, daarvoor dient ook een auto. Die brengt ons overal naartoe waar iets te beleven valt, als we daar zin in hebben.

Als ik dan vaak zie dat mensen zo onpersoonlijk in een overvolle, drukke stad wonen met tram en bus voor hun deur, het gejoel van een massa mensen die elkaar niet kennen... Dan ben ik toch blij om na een drukke dag thuis te komen in de rust van mijn dorp...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het tweede deel van je verhaal zit ook een duidelijk subjectief oordeel. Hoezo onpersoonlijk, ken jij alle mensen in jouw dorp dan? En ook al deed je dat, niemand laat gauw achters te van tong zien, zeker in een dorp waar je gelijk word afgerekend op je gedrag en de verhoudingen wat anders liggen. Maar mensen in de stad leven dus wel sneller omdat ze meer 'in de drukte' leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste Tom,

Je vraagt leven mensen in de stad sneller dan in een dorp.
Het enige goede antwoord op deze vraag is NEE.

Voor ieder mens geldt dat er 60 seconden in een minuut, 60 minuten in een uur en 24 uur in een dag zitten. Lijkt me logisch dat dat voor eenieder geldt.
Wat wel anders kan zijn is de beleving die je hebt bij de plek waar je vertoeft.

Het kan zo zijn dat je vindt dat het leven in de stad "onrustiger" is en dat het daardoor aanvoelt als sneller.

Alles heeft te maken met de prikkels om je heen en hoe je daar op reageert. Zo zijn er mensen die ook veel prikkels ondervinden op het platteland en het daar juist snel vinden gaan.

Uiteindelijk is het zo dat als je het over het algemeen naar je zin hebt (daar ben je echt zelf verantwoordelijk voor) zal je merken dat de tijd gevoelsmatig sneller gaat als dat je het niet naar je zin hebt (en ook daar ben je zelf verantwoordelijk voor)

In a nutshell 60 seconden in een minuut, 60 minuten in een uur en 24 uur in een dag!

Voor een wat uitgebreidere uitleg een linkje toegevoegd.

Groeten vanuit een plek net tussen de stad en een dorp in maar dat maakt niet uit ik heb het overal naar mijn zin. Ik weet hoe ik me goed kan voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan inderaad het ook onrustiger noemen, alhoewel ik niet gelijk een stoort stoornis bedoel. Kan je verslaafd raken aan onrust.? Je kunt je in een stad natuurlijk ook terugtrekken, alleen zul je, tenminste als je normaal bent, eerder worden meegezogen in de dynamiek en levendigheid van een stad. Een dorp is dat minder of anders, dus zou iemand uit de stad zijn levenritme moeten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een dorp kan je het ook heel erg druk hebben. Het is zeker ook niet saai. Het voordeel van een dorp, is dat het rustig is. Drukte kan je opzoeken als je daar zin in hebt. Een een stad moet je rust opzoeken en dat is moeilijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou een dorp is wel saaier hoor. En dat wil ik dus eigenlijk ook zeggen, als je meer levendigheid gewend bent, kun je maar beter je levenstempo wat omlaag brengen, anders ga je je bijzonder gauw vervelen aldaar;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is jouw mening. Dat is geen feit. Je kan je ook vreselijk eenzaam voelen in een drukke stad. Ik hou heel erg van steden. Liefst ga ik naar Berlijn of londen, maar vind het daarna wel weer lekker om terug in een dorp te komen. Wat ik al zei, drukte kan je opzoeken.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing