Waarom bedekken we het gezicht van een overledene?

Het gebeurt in films met het welbekende laken, maar ook in het echt wordt het gezicht van een pasoverleden iemand vaak bedenkt. Zo zag ik net een foto van de ontploffing in Oslo, en daar lag iemand op straat met een soort zakdoek over zijn/haar gezicht.

Waarom doen we dat?
Is het een oud gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Het heeft ook nog een wat praktische functie.
iemand die net overleden is, in bv een ziekenhuis, zal ook altijd een laken over het gezicht krijgen, het is dan de verpleging die eerst kijkt of de overledenen er netjes bijligt voor de familie komt kijken, iemand kan bv ineens een oog open hebben of de mond kan openstaan dit ziet er niet prettig uit.
Dus om te voorkomen dat men die aanblik krijgt, als men onverwacht een mortuarium binnenkomt ligt er altijd een laken over het gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, mooie aanvulling op de andere antwoorden: de praktische kant! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Om de dode niet te beschamen.
Verdere uitleg niet nodig hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord en idd voor het respect voor de gene die is overleden een +
Tegenwoordig gaat de media zo snel, twitter etc., dat het wel moet om gezichten te bedekken.
Zo kan de familie van de overledenen op een nette manier geinformeerd worden over het grote verlies dan dat zij het van tv, internet of andere media moeten zien/horen.

Verder is het nogal respectloos om de doden te tonen en voor sommige kan het schokkend zijn omdat een dode die "op straat" dood gaat er vaak wat minder mooi uitziet dan iemand die netjes opgemaakt in zijn/haar kist ligt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom worden afgescheurde ledematen dan wel getoond? Dat is net zo schokkend toch?
De dood is een mysterieus en angstwekkend iets. Tegenwoordig weten we wat gebeurt als iemand sterft. Maar tot in de 19de eeuw was doodgaan omgeven door bijgeloof, pseudowetenschap en bezweringsrituelen. Iemand die dood was, behoorde tot het rijk der geesten. Levende mensen moesten tegen dat schimmige rijk worden beschermd. Vandaar dat nogal wat voorzorgsmaatregelen werden genomen. Het lijk afdekken met een deken of laken, zodat de geest niet kon gaan zwerven, was er maar een van. In een huis met een sterfgeval werden spiegels afgedekt, anders zou de geest blijven hangen in een weerspiegeling. Schilderijen en foto's werden omgekeerd, anders zou de geest iemand op een afbeelding kunnen belagen. Lijken moesten met de voeten eerst door de deur naar buiten, zodat de dode niet terug kon kijken en de geest van een familielid mee zouden kunnen lokken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant stukje! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord op de vraag of het een oud gebruik is Mariejose. Van mij een +