Wat moet een Universiteit met een proefveld van 47.000 hennepplanten (waarde van +/- 4,4 miljoen)

- De hennepplantage die woensdag in Lelystad werd ontdekt, blijkt een proefveld van de Wageningen Universiteit. Dat heeft directeur Praktijkonderzoek Plant en Omgeving, Ton van Scheppingen, donderdag gezegd.

De politie ontdekte de wietplantage na een anonieme tip en er moest een helikopter aan te pas komen om het veld met hennep in een maisveld op te sporen. Het ging om een veld met circa 47.000 hennepplanten die een straatwaarde van 4,4 miljoen euro vertegenwoordigden. De politie was al begonnen met het ruimen van de planten toen Wageningen Universiteit de benodigde vergunningen toonde. Het rooien van het proefveld is inmiddels gestaakt.

(bron"telegraaf")

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar het was wel handig geweest als, naast de benodigde vergunningaanvragen, ook de politie op de hoogte was gesteld.
AWM
14 jaar geleden
De planten hadden een straatwaarde van 0,00 euro. Great.

Het beste antwoord

De stengels van hennep bevatten lange vezels die na enig rotten gemakkelijk , net als bij vlas , er uitgehaald kunnen worden en daarvan kunnen garens gemaakt worden die zachter zijn dan de garens van vlas.
Of de garens sterker waren valt nog te bezien, maar in de verre oudheid gebruikte men als hennep en vlas om de vezels te winnen en van die hennep kon een zeer fijn weefsel worden gemaakt, zoals uit de windsels (van oude kleding) van de mummies uit de sarcofagen aantoonbaar is.

De planten zelf hadden geen straatwaarde er zaten geen toppen aan. Alle vergunningen waren aanwezig, het was dus weer een geweldige scoop van de Telegraaf, zoals gebruikelijk.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Geweldig uitgezocht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar waarom staan ze dan verstopt in een maisveld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of was dat ook weer een overdrijvinkje van de telegraaf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Legale hennepkwekerijen hebben veel last van diefstal door schoffies die dénken drugs te stelen. Bijvoorbeeld de vezelhennepkwekerij Hempflax in Oude Pekela heeft daar last van: http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EkuVlVVEkEgQjELWCF.php Dus ook voor geheel legale, nauwelijks thc bevattende toploze vezelhennepvelden is het wel zo handig als je ze niet aan de openbare weg plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He.Krullenkoppie,je wilt toch niet beweren dat de Telegraaf ooit overdrijft? Dreven ze maar over,maar dan wel heel ver weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er stond mais naast om het stuifmeel van de hennepplanten op te vangen en te voorkomen dat ze overal zouden gaan groeien (nu.nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na verder onderzoek ben ik er achter gekomen dat het hier inderdaad op vezelhennep gaat. In deze planten zit zo weinig THC dat het niet voor consumptie geschikt is. waarom het tussen de mais staat? mischien voor diefstal ofzo? maar dat is hier niet mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

waarschijnlijk onderzoeken ze de groeieigenschappen van hennep die zo gekweekt wordt. Bijvoorbeeld of het minder thc oplevert dan binnenplanten ofzo, en in welk seizoen het het beste groeit (handig om te weten zodat de politie weet in welke maanden ze de maisvelden moeten controleren), en zo zijn er nog wel wat mogelijkheden te bedenken..