Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden er bij het aanleggen van wegen soms tegels gebruikt naast het gebruik van asfalt?

In mijn woonplaats (Veenendaal) is onlangs een bepaalde straat opnieuw 'ingericht', zoals dat heet. Er is voor gekozen de weg voor de auto's te asfalteren en het ernaast gelegen fietspad te 'betegelen'. En dat terwijl in andere wijken de fietspaden óók zijn geasfalteerd (met van dat rode asfalt!). Ik vraag me af waarom deze keuze is gemaakt. Om financiële redenen of overwegingen mbt het onderhoud? Of anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Vaak liggen kabels en leidingen onder het fietspad en/of voetpad. Daar is af en toe onderhoud voor nodig, en dan is het gemakkelijker om een fietspad betegeld aan te leggen want tegels haal je er uit, je repareert de kabel, en je legt de tegels weer terug. Asfalt is wat dat betreft iets moeilijker om open te breken en weer terug te leggen.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klinkt heel plausibel - maar in dit geval (zie foto) zou het nóg makkelijker zijn, die kabels onder de groenstrook te leggen. Dan hoef je ook geen tegels weg te halen en terug te leggen. Als je dat dan toch al niet hoeft, kun je het fietspad net zo goed ook asfalteren.
itsme
14 jaar geleden
Cryo: helemaal met je eens, zeker in dit geval. Echter voor 95% van de wegen geldt dat helaas niet en zullen fietspaden, geheel in strijd met de richtlijnen van het CROW, worden aangelegd met tegels in plaats van asfalt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing