Moet je huur betalen voor een woning dat niet ingeschreven staat bij de gemeente?

Een vriend van mij heeft een huis gehuurd bij een woningbouw vereniging die door een of andere reden bij de gemeente niet meer in het bestand stond. Hij heeft wel een huurcontract maar kan zich niet eens inschrijven omdat het huis niet bekend is bij de gemeente dit is al een jaar geleden en ik vroeg me af wat hij hieraan kan doen. Ze zeiden dat ze het wel zouden oplossen maar er is nog niks aan gedaan. Moet hij nog wel huur betalen voor een huis waar hij zichzelf niet eens kan inschrijven
dank u wel

Toegevoegd na 13 minuten:
Is het wel legaal om een woning te verhuren die niet bij de gemeente bekend staat

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je een woning huurt, moet je huur betalen. Hij woont er toch? De rest is een administratief probleem, maar dat betekent niet dat hij niet hoeft te betalen.

Zou wel handig zijn iets huren en omdat het administratie bij de gemeente niet helemaal klopt lekker niet betalen. Maar jammer die vlieger gaat niet op huurcontract getekend akkoord met de huurprijs dus betalen Toegevoegd na 26 minuten: Dat daar een huis staat en de gemeente de woning niet goed heeft geregistreerd daar kan de verhuurder niets aandoen.

Ja want hij zal wel een huurovereenkomst hebben.

Er is 'gewoon' iets mis gegaan bij het invoeren in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De gemeente moet dit corrigeren, maar verder moet hij gewoon huur betalen en de gemeente en de woningbouwvereniging achter de broek zitten om het te regelen. Als hij in de problemen komt omdat die registratie niet rondkomt, kan hij rechtshulp, de gemeentelijke klachtenlijn of de ombudsman inschakelen.

Het is merkwaardig dat een WBV een huis verhuurd, wat formeel geen adres heeft. Ik neem aan dat je dat bedoeld met "omdat het huis niet bekend is bij de gemeente" en dat het niet gaat om een deel van een woning of kamer ? Of is het een nieuwbouwhuis wat nog niet geregistreerd is ? Als je je niet kan inschrijven op dat (blijkbaar niet bestaande) adres kan dat vervelende consequenties hebben, denk aan huursubsidie, studiebeurs, belastingdienst etc. Als de WVB niet van tevoren heeft aangegeven dat inschrijving niet mogelijk is en huurder daardoor schade oploopt, dat acht ik ze niet alleen in gebreke cq aansprakelijk voor daardoor ontstane schade (zie boven), maar is handelwijze ook in strijd met de (standaard)bepalingen die in een gangbaar huurcontract voor een zelfstandige woonruimte staan. Dat neemt niet weg dat wel gewoon huur betaald moet worden, maar huurder hoeft geen genoegen te nemen met deze merkwaardige situatie.