Hoe lang duurt een generatie?

Je hoort weleens mensen zeggen "ja, dat is de vorige generatie". Maar hoeveel tijd beslaat dan een generatie?
En iedereen heeft een ander geboortejaar. Stel dat je in 1970 geboren bent, dateert de vorige generatie dan uit mensen die in 1960 geboren zijn of hoe moet ik dat zien?
En wanneer is er sprake van een generatiekloof?
Over hoeveel jaren tijdsverschil hebben we het dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Een generatie wordt vaak omschreven als een categorie mensen die tot eenzelfde leeftijdsgroep behoren en te kampen hebben gehad met dezelfde problemen in de levensloop.

Als je het over de vorige generatie hebt, dan heb je het over de generatie van je vader en je moeder. Als je over een generatiekloof praat dan bedoel je een groot verschil van opvatting (bijv. over normen en waarden) tussen naast elkaar levende generaties.

Dit zijn de biologische generaties. Hoe lang een generatie duurt is moeilijk te zeggen, want sommigen mensen krijgen hun kinderen op hen zestiende jaar, anderen op hun veertigste. Hierbij is de grens moeilijk aan te geven.

De grens is makkelijker aan te geven als de generatie ingedeeld is op andere kenmerken:

Je hebt ook sociologische generaties. Denk hierbij bijvoorbeeld babyboomers, jaren ’60, vooroorlogs, etc

Het woord generatie kan ook voor andere zaken dan leeftijdsgroepen gebruikt: bij bijvoorbeeld computertechniek of spelcomputers spreekt men ook over generaties. Deze worden dan gekenmerkt door technische vooruitgang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een generatie is de afstand tussen ouder en kind. Dat kan dus korter of langer duren, maar meestal wordt zo'n 20 jaar aangehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jij een kind hebt en een ouder ben jij de tweede generatie, en het kind de derder generatie (de laatste)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Generatie
al de individuen van een zelfde trap in een voortplantingsreeks."

Oftewel: Jij bent met je broers en zussen een generatie, jou ouders zijn een generatie, en jou grootouders ook. Ga zo maar door.

Verder word ook met generatie bedoeld: mensen die in de zelfde tijd zijn opgegroeid. Zo heb je bijvoorbeeld generatie Einstein, en dat is iedereen die na 1988 is geboren, de generatie voor hen heet generatie X.