Dat ging echt niet per ongeluk denk ik. Het verhaal klinkt heel sterk in ieder geval.
02 juli 2011 21:47
Heb je het niet expres gedaan om het uit te proberen, omdat het van de week in het nieuws is geweest dat je ook zonder simkaart naar 112 kan bellen.
http://m.nu.nl/pda/algemeen/313256-Alarm-over-112-bellers-zonder-simkaart.html
http://www.nu.nl/binnenland/2552977/alarm-112-bellers-zonder-simkaart.html
02 juli 2011 21:51
Je bent altijd: Traceerbaar
De telefoons zonder sim zijn traceerbaar, zegt een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). ''Er wordt een IMEI-code meegestuurd.’’ Dat is een unieke code die elke telefoon heeft. ''Via de providers kunnen we horen bij wie het nummer hoort’’, aldus de woordvoerder.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie zoekt met de mobiele telecomproviders naar oplossingen. ''Wees tot die tijd jezelf bewust dat elke telefoon die aanstaat 112 kan bellen’’, waarschuwt het KLPD.
02 juli 2011 21:54
Ik kan u echt zeggen dat het niet expres was, dat nummertje staat voorgeprogrameerd in m'n gsm blijkbaar als noodnummer en met te gaan zitten /liggen heb ik zo het nummer per ongeluk gebeld
02 juli 2011 21:58
Waarom zat er geen simkaart in dan?
02 juli 2011 21:59
Oude gsm was net overgeschakeld op een nieuwe en had hem nog in n broekzak steken want khad vandaag net n nieuwe gekocht
02 juli 2011 22:04
+1 Roland1995
Precies dat vroeg ik mij ook al af waarom heb je een telefoon zonder simkaart.
02 juli 2011 22:07
Schat maak je niet zo ongerust, je hebt ook wel eens als jou telefoon niet werkt door een storing of je bent op een plek waar je moelijk verbinding hebt, dan je alleen een noodnummer bellen zoals 112.
Dan zie je dat op je telefoon staan, dan staat er zo iets als noodmummer of zo iets dergelijks.
02 juli 2011 22:11
Ik zie hier net dat onze stad zo n dienst van de blauwe lijn aanbied voor alle niet dringende vragen over politie, zou ik me daar niet even informeren?
02 juli 2011 22:14
Wikaie, je hebt dus per ongeluk 112 getikt op je mobiel
02 juli 2011 22:15
Als je heel lang aan de lijn hebt gehangen dan zullen ze zich wel afvragen wat er aan de hand was en waarom je gebeld had.
En als je meteen hebt opgehangen dan weten ze meestal wel dat het perongeluk gegaan is.
02 juli 2011 22:17
Neen, als je op het groene telefoontje drukt op m'n mobiel dan krijg je automatisch 112 als er geen simkaart insteekt
02 juli 2011 22:17
Wat is lang?
02 juli 2011 22:19
IK weet het niet maar ik denk minstens een halve minuut of meer want dat vind ik (persoonlijk) lang
02 juli 2011 22:23
Het was 9 minuten ... Maar ik heb ondertussen gewoon Wat zitten praten met m'n zus dus mss weten ze daardoor dat het niets is
02 juli 2011 22:25
Dat zullen ze dan wel gehoord hebben en weten ze dat je het perongeluk gedaan hebt. Maar waarom gaf je dan geen antwoord toen je een/die stem hoorde ?
Je had dan toch kunnen zeggen owh sorry ik wist het niet is perongeluk gebeurt 1000 maal mijn excuus.
Dat zou ik gezegt hebben.
02 juli 2011 22:30
Gewoon pure stress , ik dacht er echt niet bij na
02 juli 2011 22:30
Ondertussen is het al meer dan 1 u 30 geleden dus ik denk dat het niets meer zal zijn?? ...
02 juli 2011 23:20
Ik weet het ook niet, maar lees maar op die link die ik er bij heb gezet . Op een of ander manier kunnen ze er toch achter komen.
03 juli 2011 00:24
Ik heb, toen ik mijn "gewone" telefoon eens schoonmaakte, per ongeluk 112 ingetoetst. Ik kreeg toen alleen het dringende advies beter op te letten en geen boete.
03 juli 2011 12:51
het is mij wel eens gebeurt! ik had een nieuwe telefoon met touchscreen. ik wist biet hoe ik het klepje eraf moest halen dus ik zag maar een beetje aan dat klepje te trekken en ik had mn hand op het touchscreen. onderaan het scherm is er een 'knopje' om een noodoproep te doen. zonder dat ik het wist of wou drukte ik op het knopje. ik heb verder niks van ze gehoort
Zo raar is dat toch niet? Op mijn mobiel houd je een knop een paar seconde in en dan vraagt hij of je daar naartoe wilt bellen. Heb dit al 2x gehad!
03 juli 2011 21:46
9 minuten dat is knap, de verbinding houd namelijk geen 9 minuten stand. zodra 112 ophangt hangt een mobieltje automatisch op. dus 9 seconde kan. maar 9 minuten kan alleen als 112 is blijven luisteren, ik gok niet dat ze de lijn daarvoor gebruiken.
04 juli 2011 03:49
Toeval???? Vrijdag las ik in de krant een stukje over telefoontjes naar 112 zonder simkaart en dat ze gescreend kunnen worden en een waarschuwing kunnen krijgen want meestal gaat dat per ongeluk stond erbij en vaak door baby's die afgedankte telefoontjes krijgen zonder simkaart om mee te spelen....maar ja, ik snap niet waarom iemand zijn mobiel gebruikt zonder simkaart.
04 juli 2011 09:20
waarom heb jij een telefoon (in je broek zitten) zonder simkaart ? of heb je snel je simkaart er uit gehaald omdat je bang was dat ze je jou anders konden traceren ? maar zonder simkaart ben je ook traceerbaar.
Maar wees niet bang je hebt het toch maar 1 keer gedaan ? EN bij 1 keer doen ze niks hoor, als je hun steeds lastig valt wel.
04 juli 2011 10:12
Niets aan de hand. Is mij al twee keer overkomen. Ik had een speed dail op m'n start scherm. Kreeg een sms van klpd met een waarschuwing. Thats it.
04 juli 2011 10:12
Ik heb het ook een keer gehad, met een oude mobiel zonder klepje. Zat in mijn broekzak. Ik had overigens geen 112 voorgeprogrammeerd, maar toch schijnt het gelukt te zijn per ongeluk de goede knopjes in te drukken. Ik kreeg een SMS-je met "U bent geregistreerd als broezakbeller." Er is dus zelfs een woord voor. Ze horen dan wat geruis en misschien wat gemompel op de achtergrond. Zolang het bij deze ene keer blijft, zal er verder niets gebeuren. Ik heb daarna op die telefoon wel altijd mijn toetsen vergrendeld.
04 juli 2011 10:13
Nee hoor, één keertje per ongeluk 112 bellen is niet erg. Pas als je het vaker (expres) doet en dan lang blijft hangen gaan ze je traceren en kun je de politie op de stoep verwachten.
04 juli 2011 10:15
Vervolgvraag hierop:
is het beter om daarna niets te doen als je opgehangen hebt. Of kan je beter nog een keer bellen en zeggen dat het zojuist per ongeluk ging?
Ik heb dat nl. weleens meegemaakt bij het oppassen. Ik hoorde aan de andere kant vd lijn 'hallo? hallo?' toen had t kind opgehangen. Ik twijfelde of ik terugbel (en me excuus aanbied) of het daarbij laat. Ik had het daarbij gelaten.
Je moet niets doen want ze kennen jou nummer en identiteit toch niet. Die van de 112 maken zoiets dagelijks meermaals mee. Voor de grap doe je zoiets niet, want terwijl jij dit doet breng je mogelijk andermans leven in gevaar.
Echt wel je bent wel traceerbaar
Traceerbaar
De telefoons zonder sim zijn traceerbaar, zegt een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). ''Er wordt een IMEI-code meegestuurd.’’ Dat is een unieke code die elke telefoon heeft. ''Via de providers kunnen we horen bij wie het nummer hoort’’, aldus de woordvoerder.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie zoekt met de mobiele telecomproviders naar oplossingen. ''Wees tot die tijd jezelf bewust dat elke telefoon die aanstaat 112 kan bellen’’, waarschuwt het KLPD.
02 juli 2011 21:53
Moet ik nu terugbellen om te zeggen dat het een ongeluk was??
02 juli 2011 21:56
Doe maar niet, dan hou je de lijn weer bezet en kunnen mensen met een echt noodgeval minder snel geholpen worden.