Wat is de betekenis EN het nut van de plaatsnaam die bij nieuwsberichten vermeld wordt?

Zie onderstaande afbeeldingen. Eigenlijk twee vragen:
- Waarom wordt er een plaatsnaam vermeld bij nieuwsberichten;
- Wat is de relatie van de plaatsnaam met het nieuwsbericht?

Zoals je hieronder ziet staat er Amsterdam bij een bericht uit Spanje en Den Haag bij een bericht uit Flevoland.

Je ziet dit bij verschillende nieuwssites.

Picture for question
bamibal
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+GV

Het beste antwoord

In principe vermeld die plaatsnaam de bevindplaats van de journalist die het artikel schreef.
Als die journalist voor een lokale krant schrijft over een voorval in Alblasserdam en hij een artikel schrijft voor de lokale krant van Alblasserdam zal hij Alblasserdam noteren boven het artikel, ook al woont hij zelf in Ridderkerk en schrijft hij het artikel thuis.
Als diezelfde journalist afreist naar Zwijndrecht omdat daar een speciaal iets gaande is zal hij Zwijndrecht boven het artikel noteren, ook al werkt hij het uit op het kantoor van de redactie van Alblasserdam.
Bij veel kranten word gebruik gemaakt van de nieuwsdienst ANP, als er nieuws is uit Alblasserdam dat een landelijke nieuwswaarde heeft en de persberichten via het ANP de redactie binnen komen komt er Amsterdam boven het artikel te staan want het ANP zit in Amsterdam.
Als een krant als het NRC een stuk produceert dat niet plaatsgebonden is en tot stand is gekomen onder hun eigen redactie vermelden ze het adres van hun hoofdkantoor, Rotterdam, ook als de schrijver van het artikel thuis aan het werk was in Schiedam en het misschien een opiniestuk was over Amsterdam.

Vaak is het vermelden van een plaatsnaam best functioneel, vooral als het regionaal nieuws is, ook bij buitenlandse verslaggeving is het erg nuttig, je weet dan dat dit nieuws geschreven is door iemand die dicht bij de bron staat en ook het lokale perspectief kan aanvoelen.
Maar vooral bij de persberichten van het ANP is de functionaliteit ver te zoeken, als je niet beter weet zou je denken dat er wel héél veel gebeurd in onze hoofdstad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het onderste bericht is afkomstig van het Ministerie van Landbouw, en de regering zetelt in Den Haag. Het bovenste bericht komt van het ANP, het Nederlandse Persbureau dat in Amsterdam zit. De plaatsnaam geeft dus aan op welke manier het nieuwsbericht wordt verspreid.
Amadea
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
En het nut voor de lezer is dus 0,0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan daardoor de bron van het bericht gedeeltelijk, maar wel snel zien. Dus niet helemaal 0,0 en zeker voor de echt geinteresseerde en oplettende lezer niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat is de toegevoegde waarde als je weet waar het bericht vandaan komt? Persbureaus als ANP en GPD baseren hun berichten gewoon op de persberichten die ze ontvangen, en die kunnen ook afkomstig zijn van b.v. ministeries.
Pieter2011
12 jaar geleden
Daarbij vraag ik me af of de vermelding "Den Haag" bovenaan het bericht wel betekent dat de informatie rechtstreeks van het ministerie afkomstig is. Het ANP zit op verschillende plaatsen in het land en verspreid dus decentraal zijn persberichten. De parlementaire redactie van het ANP zit in Den Haag. Dus kan het bericht ook best afkomstig zijn van het ANP-Den Haag en niet rechtstreeks van het ministerie.
Daar is het nieuws vandaan gekomen/ontstaan. Het is nuttig omdat je het eerder zult lezen als dit toevallig jouw plaatsnaam is of in de buurt is.
Dan zal je het artikel extra aandacht geven en zelfs misschien wel doorvertellen aan bekenden uit die plaats/regio.