is het normaal als een online reisbureau vraagt naar een kopie van je visa card en identiteitsbewijs?

en dan een kopie van beide kanten??

Toegevoegd na 6 minuten:
ja ik vond het ook zo raar en heb dat ook aan me ouders verteld en die hebben dus alleen de identiteitsbewijs gestuurd

Toegevoegd na 20 minuten:
de site is http://govolo.nl/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een kopie van een paspoort moet NIET op het internet.
Je krijgt het er namelijk nooit meer af.
Je weet niet wat de ander er mee doet.
Misbruik is makkelijk. Ik hoop dat het niet gaat om "Vlucht24.nl"
http://www.klacht.nl/categorie/vliegmaatschappij/?pg=3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Govolo.
In hun voorwaarden staat dit:
Koper dient de gegevens van de betrokken perso(o)n(en) nauwkeurig in te voeren, want deze worden gebruikt om de reisdocumenten (vliegtickets, vouchers, enz.) uit te geven. NB: vergissingen in de achternaam, voornaam of andere essentiële gegevens vallen uitsluitend onder de aansprakelijkheid van Koper Dus zij hebben zich al van aansprakelijkheid ontdaan en daarom hebben ze die kopien al helemaal niet nodig.

Het beste antwoord

Dit is niet normaal en moet je ook absoluut niet doen. Je geeft bij wijze van spreken al je gegevens inclusief je pincode weg, en zoveel vertrouwen kan je niet hebben.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij niet, ik heb dat in elk geval nooit meegemaakt en zou dit niet zondermeer opsturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kopie van je identiteitsbewijs is gebruikelijk. Maar een kopie van je visa card niet. Ik zou dat absoluut weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Ik heb al veel online geboekt, maar nooit een kopie van mijn paspoort af hoeven te geven. Bij welke sites is dat gebruikelijk dan ?
ronron1212
12 jaar geleden
ik ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij de tickets voor je boeken hebben ze je paspoort gegevens nodig, ze kunnen je paspoortnummers vragen maar ze kunnen ook vragen om een kopietje.
ronron1212
12 jaar geleden
Nergens voor nodig. Onzin nog nooit hoeven doen. Annigje
Absoluut niet!

Je mag nooit dergelijke documenten kopieren en op internet zetten.

Er is de laatste tijd veel in het nieuws geweest over identiteitsfraude, o.a. door
* het hacken van computersystemen, pharming[1];
* Door met een valse identiteit persoonlijke informatie op te vragen via internet (phishing). Met Phishing proberen kwaadwillenden je naar een 'verkeerde' website te sturen zonder dat je het merkt. Om hiermee je gebruikersnaam en wachtwoord van de echte website te ontfutselen.