Waarom ligt er soms een zebrapad bij een stoplicht?

Soms zie je dat er een zebrapad licht, bij een stoplicht; Waarom? Een stoplicht is toch genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Een stoplicht hoeft niet 24/7 te werken. Als deze uitstaat gaan de wegtekens werken, dus een zebrapad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens zijn bij alle kruispunten waar verkeerslichten in gebruik zijn ook verkeersregels op de weg aanwezig. Dit is voor als de verkeerslichten op oranje/geel staan te knipperen of als de lichten helemaal uit zijn (bijvoorbeeld bij een stroomstoring).
Er staan daarom dus haaietanden en zo soms ook een zebrapad op de weg geschilderd.

Verkeerslichten gelden boven de tekens op de weg, maar een agent of bevoegde verkeersregelaar gaat weer boven de verkeerslichten.