Behoort "applaus voor jezelf" niet tot egoïsme?

Want uiteindelijk prijs je jezelf door te applaudiseren en dat symboliseert "ik ben goed".

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee hoor, met egoïsme heeft dat helemaal niets te maken. Het is gewoon een uiting van trots dat je iets hebt bereikt of voor elkaar gekregen. Zelfs als je zegt : applausje voor mezelf. Als je heel lang hebt lopen prutsen met een ingewikkeld klusje ofzo. Anders wordt het wanneer je met en groep iets gedaan hebt en alle applaus / lof / waardering helemaal voor jezelf opeist, zo van : eigenlijk klappen jullie alleen voor mij, want zij hebben niets gedaan. Dan ben je wel een behoorlijk vervelende eigenheimer ja. (Zelfs als het zo is). Een beetje zelfvertrouwen misstaat niemand, maar ijdelheid of grootheidswaanzin zijn onprettige karaktertrekjes.

Ha, die Musa; Heeft nix met egoïsme te maken, het is immers iemand anders die tegen mensen 'applaus voor jezelf' zegt en daarmee zijn waardering voor hen uitdrukt. Als het nou 'applaus voor MEzelf was' dan gaf ik je gelijk.

Voor zover ik dat gezien/gehoord heb, wordt het altijd door een derde persoon gezegd. Ik heb het trouwens alleen gehoord bij de mini-playbackshow (vroeger) en op de basisschool. Ik denk dat voor een groot deel te maken heeft met zelfvertrouwen kweken bij (jonge) personen. Te verlegen om jezelf goed te vinden, maar (pedagogisch verantwoord) toch een complimentje van jezelf krijgen en jezelf dan zekerder kunnen voelen over je prestatie. Want alleen als je het goed gedaan hebt, verdien je een "complimentje voor jezelf". Als je het zo bekijkt is het geen egoisme, maar juist een compliment van degene die erom verzoekt.

Je mag jezelf best af en toe prijzen, zo voorkom je dat je onzeker wordt. Wees trots op wat je bereikt (hebt), dus applaus voor jezelf.

Waarom egoïsme? Je mag jezelf best een applaus geven als je iets heel goed gedaan hebt. Wees trots op je bekwaamheden.

Integendeel zelfs, dat is een positieve eigenschap! Een mens moet eens fier kunnen zijn op zichzelf. Als je jezelf gelukkig kunt prijzen, kan je dat ook bij andere. Egoisme staat daar compleet buiten. En als je goed bent, dan ben je goed, is meegenomen toch.