Weet iemand wat de grunge jeugdcultuur inhoud?

Toegevoegd na 50 seconden:
Graag een beetje een uitgebreide uitleg gewenst. danku

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Van wikipedia:
"In navolging van de artiesten maten grungeliefhebbers zich, zelf bij elkaar gezochte, vaak tweedehands kleding aan, zoals; oude jaren 70-kleding, maar vooral geruite houthakkersblousen (flanellen shirts), kapotte spijkerbroeken, niet te kort en vettig haar, een ongeschoren kin, een wollen muts, en schoenen van het merk Converse (de zogenaamde ’Chuckies’ All Stars, de lage soort) of Dr. Martens. Later kwamen de verschillende band-shirts ook in trek bij de fans, liefst vaal en versleten tot op de draad. Deze stijl kwam snel op de catwalk en magere modellen liepen in deze kleren modeshows. Dit maakte dat het een trend werd, en niet meer alleen tot grungefans hoorde."
Zie het hele verhaal bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo leer je nog eens iets :) +
Ik zit zelf een beetje daarin en heb veel vrienden, dus ik kan ook wel het een en ander vertellen :P

Het standaard type van die cultuur is vaak ongeschoren gezicht, lang, vet haar, beetje slonzige kleren (geruite overhemden) en spijkerbroek met gaten. Ook zie je vaak All Stars en soms zijn er dingen op geschreven. Maar dit is vooral het stereotype beeld, in de praktijk zie je dat ze gewoon vaak All Stars hebben, als ze wat ouder zijn een baard xD, en dan band shirts vooral. Je herkent ze ook niet echt altijd, omdat ze gewoon een beetje hun eigen ding doen en dat is dus ook niet echt duidelijk uit te leggen. Maar het stereotype beeld dat ik hierboven heb beschreven, zo was het wel echt in de jaren 90 in Amerika vooral, in Nederland gold dat niet zo heel erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 90 toen ikzelf ertoe werd gerekend werd, werd de grunge-look ook wel alto genoemd. We droegen versleten spijkerbroeken, legerbroeken en jasjes. De jasjes versierden we met viltstift en we naaiden er patches van bands op of symbolen (bijvoorbeeld de A van Anarchy). De houthakkershemden en bandshirts droeg ik inderdaad ook veel. Naast Allstars en Dr. Martens, waren ook legerkistjes favoriet, het liefst versleten. Als schooltas hadden we stoffen rugzakken en legertassen die wederom met stift en patches versierd werden. De jongens droegen hun haar lang.
We luisterden vooral rockmuziek van bands uit Seattle, wat ook Grunge genoemd wordt. Denk aan Nirvana, Pearl Jam, Stone Temple Pilots etc.
De meeste 'grungers' waren fervent festival en concertbezoekers. Pinkpop en Lowlands bovenal. En een blowtje hoorde er wel een beetje bij, maar de meesten waren geen zware drugsgebruikers hoor.
We gaven geen moer om wat andere mensen van ons dachten en leefden in ons eigen wereldje voor de muziek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ow, en leren jassen!

Toegevoegd na 9 minuten:
Oja (ff in de cdkast gekeken) en bands als Soundgarden, Alice in Chains, Smashing Pumpkins, Bush, Hole, teveel om op te noemen.
Mijn uiterlijk valt inmiddels niet meer Grunge te noemen, maar het is nog steeds mijn favoriete muziekgenre! :)