Wat is het verschil tussen segregatie, integratie en assimilatie?

Weet iemand wat het verschil tussen segregatie, integratie en assimilatie is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.3K

Het beste antwoord

Segregatie betekent scheiding,rassensegregatie is de scheiding van mensen naar ras

Integratie is de opneming van bevolkingsgroepen in de maatschappij.

assimilatie (ook wel kortweg assimilatie) is een begrip uit de sociologie waarmee bedoeld wordt een proces van consistente integratie, waardoor leden van een ethno-culturele groep (zoals immigranten of minderheidsgroepen) opgaan in, oftewel geabsorbeerd worden in een gevestigde, doorgaans grotere gemeenschap of cultuur. Dit veronderstelt bij de geabsorbeerde groep het verlies van bepaalde onderscheidende kenmerken, zoals kleding, spraak of manieren, ten gevolge van het contact met die andere cultuur of gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Segregeatie: het opdelen van een samenleving in gescheiden delen.
Assimilatie: een bevolkingsgroep zich zo volledig aanpast aan een andere groep dat de eigen culturele identiteit vrijwel verdwijnt.
Integratie: een gedeeltelijke aanpassing aan de dominante cultuur van een land met behoud van eigen cultuurkenmerken.