Als er 's nachts een gezinslid komt te overlijden, is het dan gebruikelijk familieleden wakker te bellen?

Stel dat iemand binnen je gezin overlijd, (slechts een voorbeeld). Breng je dan meteen je naaste familie op de hoogte of vertel je het pas de volgende ochtend/middag/avond.
Wat is gebruikelijk, of is er geen gebruik voor maar bepaalt iedereen dit voor zichzelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat men hier heel vrij in is. Omdat het toch een zwaar onderwerp is zullen mensen het niet snel erg vinden als ze wakkergebeld worden, het is immers dringend nieuws. Het is echter wel logisch om, mocht het midden in de nacht zijn, alleen de personen te informeren die erg dicht bij de overledene stonden. Denk aan ouders, broers, zussen of kinderen, maar ook vrienden die erg met de persoon verbonden waren zijn een mogelijkheid. De 'gewone' familie en kennissen kan men ook later op de hoogte stellen. Deze afweging is aan de nabestaanden om te maken, maar er zijn geen vaste regels voor. Het is immers ook niet erg als iedereen pas de volgende dag wordt ingelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt voor zowel familie als vriend, aan wat voor band ze hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bepaalt ieder voor zich. Ligt er ook aan wat er precies is gebeurd, welk familielid het is en in welke situatie. Bijv is het onverwachts je partner, dan zal je het mogelijk de volgende dag zelf pas merken. Merk je het snachts dan neem ik aan dat je iemand belt die dan naar je toe komt. Ik zou denken dat je zelf dan nog helemaal niet in staat bent om zelf iedereen te bellen.

Is het in het geval van een terminaal ziek persoon, ook in dat geval denk ik dat je iemand belt om je te steunen en verder niet. Tenzij het op het laatste moment erg slecht gaat, dat je op dat momentgaat bellen om mensen op te roepen afscheid te nemen. In dat geval zijn ze er snachts van op de hoogte.

Maar een paar voorbeeldjes, waarin blijkt dat elke situatie roept om een eigen manier van handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het overlijden verwacht is, kun je natuurlijk tevoren overleggen hoe of wat, maar als het onverwacht is zou ik de naaste en meest betrokken familieleden wel direct informeren.
Mensen die wat verder weg staan, zou ik pas 's ochtends (laten) bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bepaalt het zelf, het verschilt ook per situatie.

Komt iemand plotseling te overlijden of is men al langdurig ziek .

Meestal als iemand langdurig ziek is wordt er al vaak afscheid genomen als diegene nog leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er nog een partner in huis is beslist diegene wie er gebeld wordt. Meestal worden de kinderen wel gebeld of een contact persoon. Verdere familie als ooms tantes etc... de volgende dag pas.