Is het ABN om 'te' voor werkwoorden neer te zetten?

Mijn vriend zegt altijd dingen als;
Ik ga morgen even TE fietsen.
Ik ga even TE hardlopen.

Ik hoor dit wel vaker bij mensen maar ik zeg altijd
Ik ga morgen even fietsen
ik ga even hardlopen

Dus zonder de 'TE'

Ik vroeg mij af welke van de 2 dan dialect is, met of zonder 'te'

Wat is dus ABN?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is een drenth
En woont al een tijdje op Ameland
Ik hoor het op beide plaatsen wel meer mensen het zeggen geloof ik;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Aha! In Fryslan wordt dit vaak gebruikt " ik gean te fytsen, ik sil efkes te rinnen, wy sille te boadskipjen, hy sil moarnejun te fiskjen' by ons betekent het: ik ga erop uit om te fietsen. Ja moelijk uit te leggen. Het is een soort van toevoeging om
Aan te geven dat je iets gaat ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is GEEN ABN! Weet ook niet wat voor dialect het is, maar taalkundig is het gewoon onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het te slaat nergens op
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dus Te ABN-loos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD hahaha
Zonder "te" is ABN ,met die te overal voor is slecht nederlands.
fremar
12 jaar geleden
Volgens mij is dit wel te doen. Hoop dat je diner vanavond te eten is. Hier twee voorbeelden en lijkt mij correct Nrderlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! in deze zinnen gebruik ik het zelf ook.
Maar hier zet je het ook niet voor een werkwoord neer, toch?..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen en eten zijn wel degelijk werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad.... Hmm... Interessant antwoord !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lukkyislief: De woorden te in jouw voorbeeld is geen correct ABN. Maar zoals paca29 zegt, zijn doen en eten duidelijk werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te interessant..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant is dan weer niet te zien als werkwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD haha te gaat lekker hiero :p of ik gaat geen werkwoord??:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja sorry was er even niet bij met mijn hoofd!:$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zat zeker met je hoofd bij de poes :p haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha:P Ze leeft nu iig nog(A)
Nee, dit is geen ABN ; het is niet eens goed Nederlands. Tenzij in een dialect dat ik niet ken.

We gebruiken het woordje te wel voor een werkwoord, maar alleen eigenlijk als er ook om voor staat :

Ik ga morgen een uurtje tijd vrijmaken om te fietsen.
Ik heb zin om te (gaan) hardlopen.
Ik denk er over om een trui te breien
Ik denk dat het tijd is om te koken

Soms zien we 'te(r)' voor het zelfstandig namwoord in plaats van het woord ' naar' of ' op' op ' in' .
Hij is geboren te Almelo.
Ik ga 's avonds op tijd te bed
Dat apparaat is ter ziele
Hij ging altijd te fiets naar zijn werk

Als je het dus regelmatig hoort, zou het kunnen dat het thuishoort in het dialect van jouw omgeving, maar 'goed Nederlands' is het zeker niet. (En dan hou ik weer even een slag om de arm dat het Vlaams zou kunnen zijn ; een taal die erg op de onze lijkt, maar die ik niet spreek en soms zeer vreemde woorden en constructies lijkt te kennen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen abn om "te" voor woorden te zetten.
Je zegt "ik ga morgen fietsen".
Maar je hoort het wel vaker in het West-Fries, alleen als je het vertaald naar het Nederlands moet je het woordje "te" dus weglaten, jou vriend zegt het er gewoon nog bij.

bv in het west Fries zeggen ze: we benne te warskippe weest. en als je dat vertaald staat er, we zijn wezen logeren.
Ik heb het voorbeeld van wikipedia gehaald, omdat ik verder zelf geen west Fries kan.
Misschien hoor je het vaker op Ameland, dat is tenslotte Friesland. En het West-Fries en het Fries zijn wel aan elkaar verwand.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je ziet op het kaartje dat de talen van Ameland en het West Fries, bij beide gesproken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nooit tegen een Amelander zeggen dat hij fries praat hoor! dan worden ze boos;) ze praten daar amelands:P
(Ik hoor zelf geen verschil) Maar misschien komt het idd omdat hij al 5 jaar op Ameland woont en het gewoon overgenomen heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt, maar je hebt verschillende soorten Fries. In elke streek van Friesland is dat verschillend. Dat zal op Ameland dan ook zo zijn. Hij heeft het vast overgenomen, maar ik vind het wel wat hebben. Is hij tenminste goed ingeburgerd.
Klopt het dat hij dat alleen gebruikt als het fietsen/hardlopen het doel is? Dus niet "ik ga even naar de bakker te fietsen", maar alleen "ik ga even te fietsen". Dan zou het kunnen zijn dat ermee bedoeld wordt "ik ga even (weg om) te fietsen", of zoiets. Ik herken iets vergelijkbaars, mijn oma zei ook zoiets, maar ik weet alleen niet meer wat. ALs het me te binnen schiet, zal ik het komen melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm lastig..
fietsen naar dorp doet ie niet daar heeft ie zn auto voor:P Maar misschien komt het daar ook wel vandaan idd..
Krijg het nog niet uit hem (irriteer me er best wel aan als hij te zegt op een 1 of andere manier)
De voorbeelden van @TegenXinnig zijn correct Nederlands. Dat te kan je voor alle werkwoorden zetten als het de betekenis van om te heeft, maar dan moet je de zinnen ook zo construeren dat het kan.

We hebben tot de vakantie nog 2 weken te gaan.
Ik ga zitten OM de krant te lezen.

Ik ga naar buiten OM even hard te lopen.
Ik ga naar buiten OM te fietsen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n antwoord weet ik zeker te waarderen. Zeker geen antwoord om te beminnen maar wel om te beplussen;-)+
Nou ik woon in Drenthe tussen de Drenten en ik hoor ze nooit zo praten. Het is zeker ook geen ABN, zie wat Marleen schrijft hierover.
Ik denk eigenlijk het dat het meer een privé uitdrukking van je vriend is...
Zijn eigen specialitéetje op het gebied van taal dus, en ach, waarom ook niet ;-)
Als hij maar lief is.