Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kicken mensen op drama?

Ik schrijf veel fictieve en non-fictieve verhalen en post ze vaak op verhalensites. Eerst schreef ik meer verhalen met een hoop dramatische toestanden, waarop veel meer reacties kwamen dan op latere stukken met een positievere afloop / verhaallijn en geen 'moord en doodslag'. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als ik het alleen op mezelf zou betrekken: ja ik kick op drama. Nee ik kick niet op dramatische aflopen (dat vind ik zelf juist altijd heel jammer, ook al is het misschien niet realistisch als alles op het einde weer 'koek en ei' is).

Nu tijd voor de research op het world wide web:
In een artikel waar ik op stuit wordt beschreven welke aspecten een boek aantrekkelijk maken. Naast 'betrokkenheid', 'manier van vertellen', en 'nieuwsgierig maken', maakt 'spanning' een boek aantrekkelijk. Ik citeer:
'Als de kijker op het puntje van zijn stoel zit tijdens de film zal hij zeker de afloop willen weten. Dit kan natuurlijk niet non-stop het geval zijn, maar het is wel aan te raden een aantal spannende momenten in te bouwen. Denk hierbij aan een achtervolging, beroving of iemand die verdwaalt. De spanning kan mede opgebouwd worden door middel van muziek en cameravoering.' (= toch een beetje drama, niet waar?)

Voor de rest - en dat is niet gebaseerd op feiten, maar op mijn eigen mening - vind ik het fijn als een boek je meesleurt en je je helemaal in kan leven in de personages. Het verhaal wordt aantrekkelijker wanneer alles gedetailleerd beschreven wordt: de gruwelijke details van een moord (de angst, de pijn, de manier etc.), een intens gevoel van blijdschap etcetera. Het hoeft voor mij niet zo zeer alleen over drama te beschikken, maar het moet voor mij als lezer wel emoties oproepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien schrijf ik dan wel erg meeslepend :) je weet nooit
bedankt voor de uitgebreide uitleg en onderbouwing, ik ga eens bij die link snuffelen
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar je verhalen :-)
en graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.basicpublishing.nl
auteur: Bosels
voor het geval dat je zin hebt om te lezen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord, hier zijn 10 puntjes :)

Andere antwoorden (2)

Als ik een boek lees, dan kick ik zeker op drama. Hoe meer, hoe beter. Ik vind het geweldig omdat het toch maar in een boek is. Ik hou er ook zo van omdat het fictie is.

Soms als er op straat iets gebeurd, dan ga ik ook weleens kijken hoor, maar vaak loop ik liever weg. Ik cind drama leuk, zolang het fictie is.

Maar ik denk dat de meeste mensen inderdaad heel erg geil zijn op drama. Dat houd namelijk in dat er weer eens iets gebeurd buiten je eigen leven om. Maar ook het gevoel dat je niet alleen bent in je drama. Maar vooral omdat het lekker ver van je bed is.

Ik hou ook heel erg van detective verhalen. Lekker spannend. Mijn eigen leven is vrij saai.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje, zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je
Ik denk dat drama mensen aanspreekt omdat zij daarbij stukjes van zichzelf en hun situatie herkennen, al is het in verhalen en films vaak uitvergroot. Ook is het voor mensen prettig eens situaties te zien waarbij ze kunnen denken: 'Gelukkig is het bij mij nog niet zó erg'... en dan kunnen ze er weer een tijdje tegen in hun eigen situatie.
Feit blijft namelijk dat wij allemaal zo ons eigen portie uitdagingen op ons bord krijgen. Die uitdagingen hangen samen met de levensles die je te leren hebt in dit leven. Maar dat is een heel spirituele benadering van het leven. De meeste mensen ploeteren door hun alledaagse portie ellende heen en zijn gewoon blij iets te zien of lezen waar hun ellende, bij wijze van spreken, bij verbleekt. Een soort troosteffect.

Naar jou toe zou ik zeggen dat je moet doen waar jij in gelooft, waar jouw hart ligt. Juist een positieve benadering in het leven is belangrijk, dus ik zou je aanraden de menselijke uitdagingen te laten proeven in de vorm van drama en daar een positieve draai aan geven door te laten zien hoe je daar dan het beste mee omgaat. Dit mag best een beetje smeuiig gemaakt worden, omdat je daarmee een groter publiek raakt, maar zorg voor een reëel beeld van de psyche van de mens. En ja, soms komt daar misdaad, moord en doodslag bij kijken. Wat mij daarin vaak het meest boeit is hoe mensen tot hun daad komen, wat is de beweegreden, waarom mensen doen wat ze doen. Extremen zijn er om mensen wakker te schudden... Helaas, zou ik zo zeggen, want de mensen zijn vaak niet zo bevattelijk voor subtiele aanwijzingen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi en recht-uit-het-hart antwoord met goede tips!
+1
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing