Omdat gedurende de totstandkoming van de nederlandse taal, beide gebieden meer een eenheid vormden en de samenleving(en) in de gebieden samen een taal ontwikkelden in de loop van de eeuwen.

Van wiki ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_Nederlands )
-=-=-=-=-=-=-
De taalgrens tussen het Germaans en het Romaans in de Nederlanden bestaat sinds de Franken vanaf de 3e eeuw geleidelijk het Noorden van het Gallo-Romeinse Belgica innamen.

De taalgrens in de 7e eeuw en de huidige taalgrens.
De Franken zakten af naar het zuidwesten, langs de Schelde en de Leie. Daarbij lieten ze de Romeinse vesting Doornik aanvankelijk links liggen, dat daardoor Romaans bleef. In 406 maakte de Frankische koning Doornik wel tot zijn hoofdstad en in 486 werd dat Parijs. Het Nederfrankisch (Oudnederlands) was de omgangstaal aan het Doornikse hof en zelfs ook nog enkele eeuwen aan het Parijse hof, maar de volkstaal bleef er Romaans. De taalgrens in België zal in de komende 16 eeuwen niet meer heel veel verschuiven. In Frankrijk gebeurt dat echter wel. In de 7e en 8e eeuw waren Picardië, Artesië en Frans-Vlaanderen te rekenen tot het "Nederlandstalig" gebied. Rijsel, Sint-Omaars en het Frans-Vlaamse binnenland waren Frankisch; aan de kust bij Calais en Boulogne-sur-Mer waren er ook Saksische nederzettingen. In de komende eeuwen zal de grens naar het noorden schuiven maar nog steeds wordt er in de Franse Westhoek een Nederlands dialect gesproken.
-=-=-=-=-=-=-

Lees vooral het hele wiki artikel, het is zeer interessant.

Nog veel interessanter wordt het als je de volgende links ook op volgorde leest:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudnederlands (vroege middeleeuwen, tussen ca. 500 na Chr. en 1200 na Chr.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelnederlands (late middeleeuwen, tussen 1200 en 1500 na Chr.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwnederlands (vanaf 1500 na Chr.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

80 jarige oorlog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of misschien zelfs een beter antwoord?
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah leer de geschiedenis van nederland nog maar een keer
vroeger was er geen belgie en nederland maar iets groters en toen werd belgie onafhankelijk en spraken ze nog wel dezelfde taal als in nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Landsgrenzen worden meestal bepaald in oorlogen en dan is het de uitslag van de strijd die de grens bepaald, maar die houdt er geen rekening mee dat mensen aan weerszijden van die grens al vele eeuwen een zelfde taal kunnen spreken.
Het Nederlands taalgebied liep langs de kust tot in Frankrijk bij Duinkerken.
Maar niet alleen militaire factoren bepalen een taalgrens, er zijn ook economische of sociale factoren die die grens kunnen veranderen; om die redenen is b.v. Brussel sterk verfranst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat Nederland en Belgie vroeger (voor korte tijd) één land waren: het Koninkrijk der Nederlanden. Dit duurde van 1815 tot 1830. Nederland heet tegenwoordig nog steeds zo, maar dan "Het verenigd Koninkrijk der Nederlanden". Het officiëele België zoals we nu kennen bestaat nog niet zo heel erg lang. En werd pas sinds 1830 onafhankelijk na afscheiding van het verenigd koninkrijk der nederlanden. Vóór die tijd werd het ook wel de "de Zuidelijke Nederlanden" genoemd.

Ter verduidelijking:
Van de 16e eeuw tot 1830 werden hier regelmatig slagvelden gevoerd en werd daarom dus "het slagveld van Europa genoemd". Ná de nederlaag van Napoleon te Waterloo in 1815 ging het land pas op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, een grotere bufferstaat tegen het onrustige en revolutionare Frankrijk. Met de Belgische Revolutie van 1830 scheidde België zich af van Het Koninkrijk der Nederlanden. en werd een constitutionele monarchie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Geschiedenis

In de noordelijke provincies van België wordt als moedertaal Nederlands gesproken, en in de zuidelijke provincies Frans; die situatie bestaat al heel lang. De taalgrens in België is eigenlijk deel van een veel grotere grens tussen Germaanse talen en Romaanse talen in Europa die waarschijnlijk al 2000 jaar bestaat. Al ten tijde van het Frankische rijk, omstreeks de 7e-8e eeuw, moet het overgangsgebied tussen een Romaans taalgebied in het zuiden en een Germaans taalgebied in het noorden in het huidige België hebben gelegen.
http://neon.niederlandistik.fu-berlin.de/nl/nedling/taalgeschiedenis/nederlands_in_vlaanderen/