als je met je fiets/scooter valt door een breuk/scheur of dergelijk iets kun je dan de kosten verhalen op de gemeente?

je fiets/scooter is kapot of beschadigd en je hebt zelf ook wat verwondingen kun je dit dan verhalen op de gemeente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gemeente is niet altijd de wegbeheerder

Het beste antwoord

Ik hoop dat je hier iets aan hebt:

Volgens de website letselschaderaad.nl, is de wegbeheerder in bepaalde gevallen aansprakelijk voor gebreken aan de weg die gevaar inhouden voor de weggebruiker bij normaal weggedrag. Bijvoorbeeld een gat in de weg of een plotseling obstakel op het fietspad.

De wegbeheerder is de instantie die verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van de weg en de weguitrusting. Bij openbare wegen zijn dit het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap (of Hoogheemraadschap). Als u schade oploopt, zult u dus eerst moeten achterhalen van wie die weg is. De gemeente is dan de meest aangewezen plek om te beginnen.

Niet altijd aansprakelijk
Alleen als het gebrek vlak vóór het ongeval geheel onverwacht is ontstaan en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om het gebrek te herstellen, dan is de wegbeheerder niet aansprakelijk. Bijvoorbeeld een brug die instort bij een aanvaring door een schip.
De aansprakelijkheid van de wegbeheerder betekent niet dat elke voetganger die over een boomwortel of stoeptegel struikelt bij de gemeente kan aankloppen. Het onderhoud wordt volgens het beschikbare budget gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt aan de oorzaak, als dit een ontzettend slecht wegdek is o.i.d. zonder dat dat is vermeldt met een bord dan kan dat.

Is het omdat je de bocht net wat te flauw nam, of te snel reed in een bocht dan hoef je niet te rekenen op een bijdrage vanuit de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is erg lastig om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Heeft bij mij 1 jaar geduurd voor ik de schade vergoed had. Jij moetbewijzen dat het aan het wegdek ligt. Is er politie bij het ongeval geweest dan proces-verbaal opvragen. Maak foto,'s van het wegdek. Controleer of er waarschuwingsborden staan voor slechtwegdek. Heb je rechtsbijstand dan die er achteraan zetten. Zoek uit wie eigennaar is van het gedeelte. (rijkswaterstaat, provincie. Of gemeente). Succes.