Wat houdt het herstructureren van schulden in?

Bij Griekenland en Ierland wordt gesproken over het mogelijke herstructureren van hun schuldenlast.

Wat houdt dit in? Worden sommige schulden dan gewoon niet terugbetaald, wordt de terugbetaling uitgesmeerd over een langere periode, wordt er geen rente meer betaald? Iets anders?

De vraag is dus: wat houdt schuldherstructurering in, en op welke manier helpt dat het land?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Herstructurering van schulden van landen betekent meestal gedeeltelijke kwijtschelding en dus een aderlating voor de geldschieters.

Toegevoegd na 31 minuten:
'Hoge IMF functionarissen hebben de betrokken partijen verteld dat ze snel een herstructurering moeten overwegen”, vertelt een bron tegenover de Amerikaanse zakenkrant.

Een herstructurering kan betekenen dat eigenaren van Griekse schulden hun geld niet meer terugkrijgen. '

( http://www.nu.nl/economie/2494292/griekenland-moet-schuld-herstructureren.html )

Toegevoegd na 1 week:
De actualiteit:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2432318/2011/05/16/Deel-Griekse-schuld-mogelijk-kwijtgescholden.dhtml
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als dat eenzijdig kan en mag, waarom is dan de drempel zo hoog om tot deze maatregel over te gaan? Ik bedoel - ik zie plotseling lucratieve mogelijkheden om mijn hypothecaire lening te herstructureren!   ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
(Min is niet van mij, hoor!)
rose
12 jaar geleden
Je kunt altijd proberen jezelf failliet te laten verklaren (raad ik niet aan)...
rose
12 jaar geleden
Jij enig idee wat er zo ongelofelijk fout is aan mij antwoord, Cryo?
rose
12 jaar geleden
n
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen idee. Heb je misschien in de afgelopen dagen iets geschreven waar iemand vreselijk boos over kan zijn geworden?
rose
12 jaar geleden
Who? Me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo, roep jezelf uit tot armlastig land.
rose
12 jaar geleden
Da's nie hendig, dan krijgt ze een dubbel paspoort...
rose
12 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2432318/2011/05/16/Deel-Griekse-schuld-mogelijk-kwijtgescholden.dhtml
Cryofiel
12 jaar geleden
Je hebt om een mij onbekende reden veel minnen gekregen. Maar, zeker met alle toegevoegde bronverwijzingen erbij, heb je toch echt een helder antwoord op mijn vraag gegeven.

Andere antwoorden (2)

Schuldherstructurering is het omzetten van de ene schuld in de andere.

Bijvoorbeeld een kortlopende schuld met hoge rente omzetten in een langer lopende schuld met een lagere rente. En daarnaast heb je ook schulden waarbij je maandelijks betaald, en schulden waarbij je aan het einde in 1 keer betaald.

Stel je hebt 20.000 euro schuld, tegen 5% rente met maandelijkse aflossing. Wanneer je dit niet kunt betalen kun je (proberen) dit omzetten in 2 losse leningen. 1 van 10.000 euro, 5% rente, met maandelijkse aflossing en een looptijd van 5 jaar. En 1 van 10.000 euro, 5% rente, die aan het eind van looptijd (5 jaar) in 1 keer moet worden afgelost. Aan het eind van de looptijd neem je dan een nieuwe lening van 10.000 (+ 5 jaar 5% rente) tegen 5% rente met maandelijkse aflossing.

Zo wordt de looptijd verlengd, maar de maandelijkse aflossing verlaagd. Vaak is het niet mogelijk om de looptijd van 1 lening in 1 keer naar b.v. 10 jaar te zetten omdat de toekomst te onzeker is.

Hoe ze de schulden van griekenland en Ierland willen wijzigen weet ik niet, het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat ze de afbetalingen verhogen, waardoor de rente betalingen omlaag gaan. Dit zorgt voor veel uitgave op de korte termijn maar meer ruimte aan het eind van de looptijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een antwoord, dat beter is, dan ik het kan geven, maar het lijkt me duidelijk, dat het ONS geld gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ja, dat zei ik ook, voor je het weet heb je een rits minnen....