Strikt vertrouwelijk/Persoonlijk open maken of weggooien?

Als je een schrijven ontvangt waar op de enveloppe 'strikt vertrouwelijk' of 'persoonlijk' staat wordt je nieuwsgierigheid dan geprikkeld of gooi je hem ongeopend weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Als het aan mij geadresseerd is, zal ik het wel open maken, maar als het wel heel erg duidelijk is dat het om domme reclame gaat, gat het meestal ongeopend de papierbak in.

Als het aan een ander gedresseerd is, een vorige bewoner of zo, gaat het in het reclamegeval de oud-papierbak in. Lijkt het een officiële of persoonlijke brief, dan gaat hij indien mogelijk retour afzender.

Nieuwsgierig word ik er niet echt van. De tijd dat er echt vetrouwelijke zaken over de post gestuurd werden, ligt volgens mij wel een tijdje achter ons. In de praktijk zal het sensatiegehalte nog wel meevallen. En echt vertrouwelijke papieren, aanmaningen, contracten en dergelijke zullen in de regel aangetekend verstuurd worden, en niet bij de foute persoon terecht komen.

Hoewel....als de postbode per ongeluk iets voor de buren hier zou deponeren met iets van justitie of zo erop, zou ik me vermoedelijk maar heel erg moeilijk kunnen inhouden. In elk geval even tegen een sterke lamp houden ofzo :lol:. Weinig kans natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als IK zoiets ontvang, gooi ik hem zeker niet weg.
Waarom zou ik? Ik maak 'm direct open.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je soms bedoelen dat de post voor iemand anders bestemd is...(?)
Tja, dan gaat 'ie ongeopend retour afzender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan jouw gericht is dan maak ik hem natuurlijk open. Ook als er geen naam op staat want als ik hem in handen krijg want dan ga ik er van uit dat hij voor mij bedoeld is. Als het voor iemand anders is doe ik het niet misschien staat er wel erg gevoelige informatie in over die persoon in. Ik heb dan wel het respect voor de privacy van die persoon dat ik dat dan niet open maak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan wie de afzender is...

Maar zolang het geen boeken/CD club, of loterij is maak ik ze doorgaans wel open...

De inhoud van de brief is meestal van een dusdanige aard dat het door de afzender niet wenselijk is gestelt dat deze door derden wordt gelezen...

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is overigens 'Vertrouwelijk', of 'Strikt Persoonlijk'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het voor mij is zal ik het natuurlijk openen.
Andermans vertrouwelijke post mag je niet openen ivm het briefgeheim:

Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je reclame bedoelt, dat gooi ik weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 van de 10 keer is het van de postcode loterij en ben ik niet geinteresseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Retour afzender met een baksteen...
als ie voor jezelf is: openen!

als ie voor een ander is: afgeven of retour sturen,
EN NIET ZELF OPENMAKEN!!

dat zou je zelf toch ook niet willen dat het jou gebeurd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha als ik zoiets krijg is het altijd van een lottobedrijf of een bedrijf wat me vibrators en dergelijke aanverwante artikelen wil verkopen!

Ik moet helaas wel toegeven dat ik altijd voor de lol kijk wat ik nu weer 'gewonnen' heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan een ander geadresseerd is: terug in de brievenbus met 'geadresseerde onbekend op dit adres'. Tenzij het voor één van mijn buren is, dan stop ik het daar in de bus.

Is het aan mij geadresseerd, dan maak ik het open. Is het van één of andere loterij, dan kan ik het ook na openen weggooien.

Een bijzonder geval heb je als wél mijn adres, maar niet mijn naam of die van mijn man op de envelop staat. Dan google ik toch maar even op de afzender (die meestal op de envelop staat), wijs geworden door een bezoekje van een deurwaarder vanwege een schuld van een vorige bewoner. Toen hadden we ook braaf de post niet opengemaakt (wat minder braaf had een huisgenoot verzuimd die post retour afzender te sturen) en daardoor de meest vreselijke waarschuwingen voor beslaglegging niet opgemerkt. Gelukkig waren we thuis toen ze die beslaglegging uit wilden voeren...

Als ik nog eens een brief ontvang van een deurwaarders- of advocatenkantoor met mijn adres en andermans naam, dan hoef ik niet te weten wat erin staat, maar ik klim wel direct in de telefoon om duidelijk te maken dat ík niet verantwoordelijk ben voor wat een ánder heeft uitgehaald, óók niet als die ander mijn adres heeft opgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, wat niet voor mij bedoeld is maak ik ook niet open. Die nieuwsgierige prikkel ken ik (gelukkig) niet. Het gaat retour afzender, of ik zorg dat degene voor wie het bedoeld is het alsnog zelf krijgt. Reclame gaat de prullenbak in, daar waar het hoort :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou je die weggooien??? tenzij ie voor mij is maak ik hem niet open, maar waarom zou je iets wegooien als het aan jou is gericht? Ik denk dat je je vraag anders moet stellen....