Wat is een stadsdeel?

Hoe onstaat zoiets? En waarom is het dan een stadsdeel? Ik dacht dat een stadsdeel een stad op zichzelf was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nederland

De Amsterdamse en Rotterdamse stadsdelen zijn tevens deelgemeenten. Dat betekent dat ze een eigen bestuur en volksvertegenwoordiging hebben.

Merk op dat men in Amsterdam van stadsdeel spreekt, terwijl Rotterdam de term deelgemeente gebruikt. De Gemeentewet spreekt alleen van deelgemeenten.

Zie ook: Gemeente Amsterdam: Indeling in stadsdelen en Gemeente Rotterdam: Deelgemeenten
Almere heeft acht stadsdelen, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in wijken.

Breda heeft zeven stadsdelen, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in wijken.

Den Haag heeft acht stadsdelen.
Eindhoven heeft zeven stadsdelen, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in 19 wijken die onderverdeeld zijn in 109 buurten.

Elk stadsdeel heeft zijn eigen stadsdeelkantoor. Zie: Lijst van buurten en wijken in Eindhoven
Groningen heeft vijf stadsdelen, onderverdeeld in 42 wijken.
In 's-Hertogenbosch worden net als in Utrecht de stadsdelen wijken genoemd. 's-Hertogenbosch kent 12 wijken, die weer onderverdeeld zijn in buurten.

Nijmegen heeft negen stadsdelen, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in 44 wijken.

Uden Hoewel Uden geen grote stad is, is de gemeente wel onderverdeeld in zeven stadsdelen als overlegorgaan. Deze gebieden zijn weer onderverdeeld in wijken en dorpen met eigen wijk- en dorpsraden.

Utrecht kent in naam geen stadsdelen, maar wijken. Deze zijn echter vergelijkbaar met stadsdelen elders.

De wijken in Utrecht zijn onderverdeeld in subwijken, en de subwijken in officiële buurten...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een stadsdeel kun je vergelijken met een wijk. Een stukje van de stad dus.
een stadsdeel heeft meestal ook een eigen naam, maar is gewoon onderdeel van de stad.

Stadsdelen ontstaan door expansie van de stad door bv behoefte aan meer woonruimte, kantoren of industrie.
Op die manier 'groeit' een stad, doordat er om de zoveel tijd een nieuw stadsdeel bijkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat al geschreven is ,en tevens door annexatie .bijv DenHaag neemt stukken van buur gemeenten ,of lijft ze in . Of door het samen voegen van meerdere kleine gemeenten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf het midden van de 1990 zijn de grote steden overgegaan met het creeren van stadsdelen. Dit om het bestuur van de stad dichter bij de bewoners te brengen. Hierdoor ontstonden ook de deelraden. vaak waren het wijken die werden samengevoegd tot een stadsdeel
ronron1212