Wat wordt gezien als donkere of slechte kanten aan iemand? En wanneer hoort dat bij je karakter en/of kun je dat wel of niet afleren?

Toegevoegd na 32 minuten:
En welke eigenschappen zijn er allemaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als we worden geboren zijn we al voor een groot deel 'geprogrammeerd'
Of wel ons aangeboren karakter.
Iemand die zwaarmoedig is en overal problemen ziet, niet kan genieten van het leven, heeft dit deel van zijn karakter dus al in zijn genen zitten.
Dat is zijn donkere kant.
Een donkere kant hoeft helemaal geen slechte kant te zijn, dat is duidelijk wat anders.
Op het moment dat we bewust worden dat we dit soort karaktertrekken hebben, kunnen we daar rekening mee gaan houden en het gaan afzwakken of het beter in ons leven in passen.
Echter zullen we het nooit helemaal weg krijgen, maar er wel mee leren leven, en hoe we dat gaan doen, is ook weer afhankelijk van je karakter.
Er is een mooi spreekwoord voor, "het is de aard van het beestje".

Toegevoegd na 43 minuten:
na jouw toevoeging:

Donkere kanten: zwaarmoedigheid, somberheid, depressief, geen overzicht hebben, wantrouwend, niet in positieve dingen kunnen geloven, In zich zelf opgesloten zijn, zonder contact met anderen te zoeken, moeilijk kunnen uiten.

Slechte kanten: overdreven jaloezie, list en bedrog, manipulerend zijn, de ander niets gunnen, ruzie maken om niets, alleen maar om aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Egoisme, intolerantie en dergelijke wordt al snel gezien als de donkere of zwarte kant aan iemand. En dat is een karaktereigenschap, maar dat betekent niet dat de persoon dat van zichzelf mag accepteren. Iedereen wordt geacht om zich te gedragen volgens de normen en waarden van de omgeving waarin hij is, en daar zal iemand met een donkere karaktereigenschap zich naar moeten richten, anders valt hij/zij buiten de maatschappij.
itsme
13 jaar geleden
slechte of donkere kanten zijn die gedragingen die over het algemeen niet maatschappelijk verantwoord gevonden worden. bijv. als je je bij je vrienden heel anders gedraagt dan thuis. of als je dingen stiekem doet.
natuurlijk speelt karakter een rol, maar ook als je aanleg hebt voor bepaalt gedrag, kun je er altijd iets aan veranderen. Soms zul je daar professionele zorg voor nodig hebben. (bijv. bij verslavingen of bepaalt gedrag dat voorkomt uit een minderwaardigheidscomplex). ik vind het altijd een dooddoener als mensen zeggen; dat komt door mijn verleden of zo ben ik nu eenmaal.
iedreen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag."
Dat ben ik met je eens, maar dat betekent niet, dat je alles kunt veranderen naar believen. Anders waren we allemaal wel perfecte mensjes ;-)
Toch een plusje.
Je hebt al genoeg antwoorden maar ik denk dat je jezelf moet afvragen of je met een persoon zou omgaan die alleen aan zichzelf denkt , nooit klaarstaat voor anderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een donkere kant is alles wat jezelf of de ander niet leuk vinden. Er zit dus een enorme sociale beoordeling aan vast. Vaak ook een mening van een ander.

Voor de rest ben je een product van de samenleven, je opvoeders en je omgeving. Hierbij is enorm veel aangeleerd.
Ik zou zelf niet het woord afleren gebruiken. Maar iets 'anders' aanleren. Want de mens is goed in dingen aanleren en slecht in afleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte kanten aan iemand vind ik als hij/zij zich overal mee bemoeit en een echte betweter is, en dat dan ook vaak nog eens gespeend van kennis over het betreffende onderwerp. Verder zijn lafheid, hielenlikkerij, hysterie, leugenachtigheid, gulzigheid, opvliegendheid, jaloersheid en agressiviteit slechte eigenschappen.