Waarom mogen mensen niet doen wat ze willen?

We zijn dieren, waarom mag ik niet naakt rondlopen, bepaalde planten roken, geen belasting betalen? Waarom is er een autoriteit die mensen verteld wat we wel en niet mogen doen? We zijn toch allemaal dieren, wie bepaald er wat goed is voor iedereen? Je wordt geboren en vanaf dat moment moet je je aan een wet houden, terwijl hij misschien helemaal niet past bij hoe jij de wereld ziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga dit eens vragen aan mensen die in een dictatuur moeten leven. Die zullen waarschijnlijk niet begrijpen dat je in een vrij land leeft, zo ongeveer alles hebt wat je hartje begeert en je nog steeds beknot voelt.
Pieter2011
13 jaar geleden
Mensen zijn geen dieren. Dieren zijn veel slimmer dan wij. Die vinden het helemaal niet nodig om al die onzinnige regeltjes te bedenken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yessss Maeve! Jammer dat ik je niet kan plussen!!!!!

Het beste antwoord

Dieren zijn ook niet vrij om te doen wat ze willen. Ze mogen weliswaar naakt rondlopen, maar ze moeten zich wel degelijk houden aan wat de leider van de groep wil. Of ze moeten doen wat er in hun genen is ingeprogrammeerd. Wat is de vrijheid van een mier? Wat is de vrijheid van een leeuw in Afrika?
En als het al zo ver is dat er dieren zijn die schijnbaar een grote vrijheid hebben, dan zijn ze beperkt in hun levensverwachting vanwege het feit dat andere dieren hen als maaltijd willen hebben.

Vrijheid is maar beperkt, vrijheid is altijd een relatief begrip ten opzichte van wat anderen als vrij ervaren. En vrijheid is wat je zelf ervaart...
Helaas ervaar jij de beperking dat je niet naakt mag rondlopen en bepaalde planten niet mag roken als een onvrijheid. Maar de muren van je huis beschermen je, en zo is het ook dat de wetten van ons land je beschermen. Want wie weet wil ik wel, ten koste van jouw leven, jouw planten gaan roken...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeeeeeeeele grote +!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord!

Andere antwoorden (9)

Als iedereen zou doen wat hij/zij zelf zou willen, zou de chaos niet te overzien zijn.
Als je daar moeite mee hebt is het aan te raden om op een onbewoond eiland te gaan wonen.
Daar zijn ook regels voor maar vast wel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk alleen niet dat ze er sigaretten en bier verpatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook niet, maar als je op zo'n eiland kunt wonen, kun je het laten invliegen ;)"
Je hebt een vrije wil om al die dingen gewoon te doen. Je woont echter in een samenleving en daarom zijn er regels opgesteld. Als je je daar niet aanhoudt schrik je andere mensen af.

Als je al die dingen graag wilt doen, moet je een eiland kopen en daar lekker gaan doen wat je wilt doen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij niet in boshutjes wijd verspreid over de heidevelden wonen. Maar met velen dicht bij elkaar wonen, in de meeste gevallen in huizen in steden. Daarom kan je alleen goed met elkaar samen leven als je regels hebt waar iedereen zich aan moet houden. Anders wordt het chaos. Als jij je niet wilt aanpassen dan kan je maar beter naar Australië emigreren, en daar als inboorling in de bush gaan rondzwerven. Dan zal het niemand wat uitmaken of jij naakt bent, wiet rookt, en alleen maar doet wat je zelf wilt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs inboorlingen hebben regels.
Wij mensen hebben met elkaar allerlei regels afgesproken over gedrag en de manier waarop wij met elkaar omgaan dat is vast gelegd in wetten. Deze wetten zijn er voor dat iedereen gelijk weet wat wel en niet mag. Het zou een gaos worden en een benden als iedereen maar kon doen waar hij of zij zin in had
ronron1212
13 jaar geleden
Je hebt wel gelijk met je vraag hoor!!!

Bepaalde regels zijn nodig om er geen chaos van te maken, maar ooit hebben mensen besloten dat naaktheid vulgair was en voila, er is een verbod op!!! Als je er goed over nadenkt is het eigenlijk belachelijk (net als die discussie over hoofddoekjes maar laat ik die nou niet aanzwengelen).

Jij mag niet naakt lopen omdat "de gemiddelde medemens" (wat dat ook mag inhouden) dat niet prettig vindt, maar als ik die birkenstocks afgrijselijke schoenen vind om te zien heb ik mooi pech want vanmiddag in de stad had IEDEREEN (behalve ik dus) die aan.

Sommige regels zijn gewoon gegroeid en dat blijft dan zo maar er zitten echt onnodige en stomme zaken bij!!!!
13 jaar geleden
Dat noemen ze 'beschaving'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als alle mensen doen wat ze willen, houden we niks meer over van de mensheid. iedereen heeft dan ook het recht om dus ook mensen neer te schieten, te stelen en van dat soort dingen. andere mensen willen dan alsnog de baas gaan spelen, en er zullen dan enorme problemen ontstaan. ook gaat de handel dan weg. als we geen belastingen gaan betalen, zul je je huis kwijtraken, maar dat maakt dan niet uit want je kunt toch doen wat je wil. het geld wat je dan eigenlijk had moeten betalen komt niet bij de overheid terecht, en zo kunnen ze geen banen meer betalen. veel dingen gaan failliet en komen we op een gegeven moment niet meer allemaal aan voedsel, kleding enz. en houden we niet meer van onze beschaafde mensenwerfeld over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen geen dieren zijn.
We zijn gemaakt naar 'het beeld van God',niet naar zijn uiterlijk maar naar zijn overheersende eigenschappen.
Deze zijn liefde macht wijsheid en gerechtigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ene mens alles doet wat hij wil, dan kan het zijn dat hij daarmee een ander kwetst (letterlijk of figuurlijk). Als jij bijvoorbeeld links van de weg wilt rijden en een ander rechts, en jullie komen elkaar tegemoet, dan botsen jullie!
Wij zijn mensen. Het verschil met dieren is: wij kunnen redelijk denken, dieren volgen alleen hun instinct.