Heeft iemand nog recht op privacy als hij/zij dood is?

Hiermee bedoel ik: geheimhouding over medische en financiële gegevens. Maar ook het niet lezen van b.v. dagboeken en andere persoonlijke documenten. Mag een psycholoog vertellen over de gesprekken die ze hebben gehad of geld de geheimhoudingsplicht ook nog na de dood?

Als de overledene ergens schriftelijk heeft vastgelegd dat hij niet wil dat zijn persoonlijke gegevens worden verspreid/verteld, is het dan wettelijk verboden om dit toch te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de privacy wet blijft ook na het overlijden van kracht. Dit hoef je ook niet van te voren aan te geven.
Alleen op last van de rechter zou er inzage kunnen komen in medische en financiële gegevens van de overledene, maar daar zal dan wel een hele goede reden voor moeten zijn voor de rechter die beslissing zal nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Nog niemand heeft wat gezegd over de akten van geboorten, huwelijken en overledenen, almede de huwelijkse bijlagen, die naar verloop van tijd naar openbare archieven gaan. Ik heb ik mijn reaktie op de vraag mij afgevraagd, of daarover privacy kan worden geëist. Wie weet daar wat van?

Andere antwoorden (1)

Ja, die privacy moet gerespecteerd worden, zeker als de overledene die bij leven expliciet heeft aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reaktie op het antwoord van Mokummer.