Wie heeft opeens besloten dat reclamevlaggen halfstok mogen hangen?

De laatste tijd bij diverse rampzalige gebeurtenissen hingen er reclamevlaggen "halfstok"
Dit was voorheen altijd oneerbiedig is dit tegenwoordig wel toegestaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Dat hoeft niemand ineens te besluiten. Het Nederlandse vlaggenprotocol geldt alleen voor onderdelen van de overheid, niet voor particulieren en ondernemers.

En dat oneerbiedig: ach, als ondernemers op die manier willen laten zien dat ze iet erg vinden, is daar echt zó veel mis mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Richtlijnen voor gebruik landenvlaggen:
Het hijsen van de vlag geschiedt bij zonsopgang. Het neerhalen van de vlag geschiedt bij zonsondergang. Het is toegestaan de vlag ’s-avonds buiten te laten hangen, mits goed verlicht, liefst van beide zijden.
Indien er, naast de Nederlandse vlag, ook andere nationale vlaggen gehesen worden, geldt als protocol:
De vlaggen dienen bij voorkeur dezelfde afmetingen te hebben en aan masten van gelijke hoogte te hangen. Zij moeten in ieder geval op dezelfde hoogte wapperen.
De Nederlandse vlag is de eerste in de rangorde. Bij twee vlaggen komt hij rechts. (gezien met de rug naar het pand). De andere nationale vlag hangt derhalve links. Een eventuele reclamevlag komt rechts van de Nederlandse vlag.
Indien er bv drie landenvlaggen komen te wapperen, dan behoort de Nederlandse vlag in het midden. De volgorde van de andere landen wordt bepaald naar alfabetische volgorde van de namen van de betreffende landen in het Frans.

Bij halfstok moet de vlag los kunnen hangen en blijft de wimpel opgeborgen.
Reclamevlaggen mogen nooit halfstok hangen.
Het is niet toegestaan de Nederlandse vlag te gebruiken voor reclamedoeleinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie tekst. Alleen is dit protocol dus niet bindend buiten de overheid. Er kan dus wel stáán dat reclamevlaggen niet halfstok mogen, in werkelijkheid is er geen regel die dat verbiedt.