Princes Maxima heeft 3 dochters, als ze een jonge nu krijgt, wie wordt de nieuwe koning? De eerst dochter of hem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Amadea
13 jaar geleden
Heb ik een nieuwsbericht gemist of is dit slechts een "stel dat"- vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een "stel dat" vraag hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dochter zal nooit of te nimmer koning worden! Tenzij.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als barones zou je toch moeten weten hoe de troonopvolging geörganiseerd is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze dus niet, zal wel van de arme tak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: ik zal het je nog gekker vertellen, officieel is Beatrix *Koning* (dus niet koningin!) der Nederlanden! Tenzij de grondwet wordt gewijzigd zal ook een dochter die Willem-Alexander opvolgt koning worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus that's why ze de pluralis majestatis gebruikt: Wij Beatrix, koningin....enz. enz.

Antwoorden (5)

Het eerste kind. Alleen in Engeland geldt dat de jongen voor gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als oudste kind van Koningin Beatrix komt Prins Willem-Alexander als eerste in aanmerking voor troonopvolging.

Daarna volgen Prinses Catharina-Amalia, Prinses Alexia en Prinses Ariane, de dochters van Prins Willem-Alexander.
Ook als er nog een zoon geboren wordt
zal toch Amalia als eerste in aanmerking komen.

Pas als zij niet beschikbaar zijn, komen Prins Constantijn en zijn kinderen, Gravin Eloise, Graaf Claus-Casimir en Gravin Leonore in aanmerking. De laatsten in de lijn van troonopvolging zijn Prinses Margriet en haar zonen Prins Maurits en Prins Bernhard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerstgeborene blijft het hoogst in troonopvolging, ongeacht of dit een man of vrouw is. Voorheen werd bij de troonopvolging wel voorkeur gegeven aan een kind van het mannelijk geslacht maar dit is in de wet aangepast in 1983.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Word een beetje moe van de halve zool die maar met minnetjes loopt te gooien alsof het een lieve lust is.. Prima antwoord dacht ik maar ja..
Het geslacht maakt in deze niets uit. Als er nu een jongen wordt geboren, komt hij op plaats 5 terecht van de lijst van troonopvolging, na Prinses Ariane, en voor Prins Constatijn.

http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Lijn_van_de_Nederlandse_Troonopvolging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jongen wordt koning, zeker weten.

De dochters worden konining bij troonopvolging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed lezen blijft voor veel mensen moeilijk! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch klopt dit niet. Bea is officieel onze Koning.