Om kort door de bocht te gaan, het communisme is exact het tegenovergestelde van het neo-liberale Amerika.

In een communistisch land is het de overheid die zorg draagt over tal van zaken zoals onderwijs, gezondheidszorg, etc. Ook het plannen van de economie hoort volgens deze leer bij de overheid thuis. Men wil dan namelijk produceren naarmate er behoefte is.

In de VS is dit alles compleet tegenovergesteld. Onderwijs is veelal een zaak van privéscholen, gezondheidszorg is een markt van verzekeringsmaatschappijen, etc. De Amerikaanse overheid bemoeit zich het liefst helemaal nergens mee. Ook niet met de economie. Deze volgt de wet van vraag en aanbod in tegenstelling tot de planeconomie van het communisme.

Het communisme zou 'The American Dream' bedreigen en daarmee zagen aan de poten van de Amerikaanse maatschappij.

Sinds de Koude Oorlog ten einde is gekomen, is ook 'het gevaar' van het communisme verdwenen.

Vraag is echter of het communisme daadwerkelijk ooit bestaan heeft. De SovjetUnie (stalinisme) bleek een dictatuur te zijn evenals China (maoïsme), Noord Korea en Cuba dat momenteel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord, je weet er duidelijk veel van af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ook wel als je docent maatschappijleer en politicus bent. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik proef wel iets van dat je ergens gelooft dat het communisme in de praktijk ook maar ergens zou kunnen werken (wat, zolang je met mensen te maken hebt, mijns inziens helaas een utopie zal blijven), maar het antwoord is natuurlijk uitstekend.

Andere antwoorden (3)

Het slechte aan het communisme zoals dat in oost Europa is uitgevoerd is dat er geen kritiek op mocht worden geleverd. Je hebt maar te pikken wat de overheid wil. In het westen heb je het recht om te demonstreren als je het ergens niet mee eens bent. Je mening telt hier dus mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting is slechts een heel klein onderdeel van de beperkingen van dictatoriale bewinden. Daar heeft het communisme niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Alsof dat niet bestaat in het kapitalisme.. beetje een gekke opmerking is dat. Hier legt de overheid ook gewoon dingen op zonder dat wij daar iets over te zeggen hebben. Bijv. Mondkapjes plicht en een avondklok, terwijl grootendeels van Nederland daarop tegen is, voeren ze dat gewoon in. Ook wordt er door o.a. YouTube, Facebook, Twitter en Instagram gecensueerd, met andere woorden; Je mag niet (zelfs met nette taalgebruik) je eigen meningen en denkwijzen uitten over bijv. Politiek en of complottheorieën.
Amerika heeft altijd gelooft in kapitalisme en als communisme groter zou worden is de kans dat Amerika ook communistisch wordt groter. Ook houdt communisme in dat er maar een partij/leider aan de macht is en er dus geen democratisch stelsel is dat wordt ook als ongewenst gezien, niet alleen door Amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De DDR was communistisch en hartstikke democratisch. Volgens mij doel je op het gegeven dat niemand (ook Marx niet) een blauwprint voor het communisme had of heeft. Daardoor zijn veel staten, ondanks alle goede bedoelingen, vervallen in dictaturen.
Het is één richtingsverkeer. Minder vrijheid, minder geluk, onderdrukt wordt je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook dit hoeft niet per definitie communisme te zijn. Bijv. Salvador Allende was een communist die in Chili volledig Democratisch gekozen was door het volk. En hij was ook democratisch ingesteld.