Wat zijn de taken van de 1e brandweerwagen die op locatie aankomt?

Bij een uitslaande brand, in bijvoorbeeld een flatgebouw/woning.

In welke volgorde en welke prioriteit heeft elke taak.

Wat gaat de 2e brandweerwagen gaan doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe zijn de taken verdeeld binnen 1 eenheid (wagen)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat de taken zijn van de brandweerlieden van de eerst aankomende brandweerauto, wordt bepaald door de toeschouwers. Want het is heel simpel: als er brand is moet je blussen, liefst zo snel mogelijk en met zoveel mogelijk water, zodat het vuurtje snel uit is. Daar hebben we de brandweer voor. ;-)

De brandweer denkt daar iets anders over, en dat heeft vaak tot gevolg, dat het toegestroomde publiek (dronken of niet) het optreden van de brandweer maar belachelijk en amateuristisch vindt, omdat er niet snel genoeg wordt geblust. Brandweerlieden (en ook ambulance-personeel) worden soms stapelgek van alle dwingende adviezen van de toeschouwers.

Allereerst wordt gekeken of er mensen uit dat flat gehaald moeten worden, die b.v. bedwelmd zijn door de rook, of gewoon niet weg kunnen. Als brandweerlieden een flat doorzoeken is het niet zo handig als collega's dan op hetzelfde moment dat flat volspuiten met water.

Dan wordt ook eerst ook nog gekeken, hoe en of het te voorkomen is dat de brand zich uitbreidt. B.v. nathouden van naastliggend flats. En natuurlijk moet er ook voor gezorgd worden, dat die bewoners hun flat verlaten.

En dan pas gaat men de werkelijke brandhaard bestrijden. Of dat snel gebeurt is helemaal niet zo belangrijk. Een totaal afgebrande flatwoning of een half afgebrande, maakt niet zoveel uit. Alles is toch al vernield.

De taak van de mensen van de 2e brandweerauto is vrij simpel. Ze zullen alleen maar de instructies opvolgen van de mensen van de 1e brandweerauto, omdat die mensen het beste zicht hebben op de situatie.