Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaan er sterke werkwoorden?

Het zou toch veel makkelijker zijn als alle werkwoorden hetzelfde vervoegd zouden worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lopen-liep-gelopen. Van sterke werkwoorden zijn de vervoegingen onregelmatig en onvoorspelbaar.
Het is een morfologische toevalligheid dat het ene werkwoord regelmatig is en het andere onregelmatig. Dit soort dingen moet je uit je hoofd leren als je een taal leert. De oorzaak voor deze complicatie is volgens de meeste geleerden historisch. Het Nederlands stamt af van een taal waarin die klinkerwisselingen de enige manier waren om verleden tijden te vormen. De regelmatige werkwoorden, met hun uitgangen, zijn een latere ontwikkeling. Op de een of andere manier heeft dit nieuwe systeem bepaalde werkwoorden nooit kunnen aantasten. Onregelmatige werkwoorden zijn vaak primaire acties, lichaamsbewegingen en dergelijke. Werkwoorden die veel gebruikt worden hebben een betekenis waar veel behoefte aan is. Dat verklaart ook waarom sterke werkwoorden ook veel synoniemen en varianten hebben. Er is wel aangetoond dat sommige werkwoorden nog steeds onregelmatig kunnen worden. We hebben daardoor in dezelfde taal soms twee vervoegingen naast elkaar. Bijvoorbeeld: jagen-joeg/jaagde-gejaagd.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heb je ook in de de Nederlandse kolonies, daar zeggen ze gewoon ik loop gister of ik fiets gister. Ik denk dat we vervoegingen hebben omdat het dan beter klinkt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger waren er nog veel meer sterke werkwoorden. Ik denk dat ze ontstaan zijn om de verstaanbaarheid te vergroten. We zitten nu veel minder tussen de elementen dan vroeger (met gierende stormen op zee e.d.) en bovendien hebben we allerlei communicatiemiddelen die er vroeger niet waren en gehoorapparaten voor slechthorenden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding