Waarom zit er een groot gat in de bodem van een bananendoos?

Die gat vullen ze dan op met een stuk papier (die je dan vervolgens meestal weer kwijt raakt).
Maar waarom doen ze dat? Om 5 cent uit te sparen bij de fabricage?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MJUMMM.. BANANEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zit jij in zo'n onhandige doos Bananenman?

Het beste antwoord

Bananen worden geleverd in de kleur die de meeste klanten wensen. Alle bananen in een doos moeten gelijktijdig dezelfde rijping doormaken, en dus dezelfde kleur bereiken. Dit wordt allemaal kunstmatig gedaan. Het rijpingsproces wordt in kaart gebracht al naar gelang de verkoopdatum van de bananen. De bananen worden geforceerd gekoeld om te snelle rijping tegen te gaan. Die gaten in de dozen zorgen ervoor dat de gekoelde luchtstroom door de bananendoos heen kan, en alle bananen dus dezelfde temperatuur houden.

Je kunt dit, en ook andere leuke bananenweetjes vinden op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat van spinnen is onzin! Bananen worden voordat ze op transport gaan op een zodanige manier gewassen dat elke spin zou verzuipen. De gaten in de dozen is er voor zodat als de bananen in Holland aankomen ze, in speciale opslag loodsen worden opgeslagen, dan wordt er een speciaal gas bijgedaan zodat de banaan weer aan zijn rijpingsproces begint.
Dus daarom zijn er van die grote garen zodat het gas goed in de doos kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die gaten worden wel afgedekt door het papier?
En die gas kan er toch wel in, er zitten namelijk aan de zijkanten allerlei gaten in! (waarschijnlijk inderdaad vanwege de reden die jij zegt).
Maar ik vind dat dus geen goed argument voor die bodem?