Wat te doen als je zelfs verdwaalt in een gang met twee deuren, bij wijze van spreken?

als ik naar een bejaardenhuis, school, of andere instelling moet om een vogeltje op te halen, weet ik na twee gangen de uitgang al niet meer te vinden.
moet ik naar het ziekenhuis, dan loop ik daar verloren te dwalen.
in een vreemde stad verlies ik alle orientatie.
zijn er tips of trucs die ik kan toepassen?

Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat een spoor van steentjes achter en volg die terug... er zijn er die het ook met broodkruimeltjes geprobeerd hebben, maar dat scheen minder goed te werken :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, of met de draad van Ariadne.
Rieneke1
13 jaar geleden
haha dat zou wel werken ja, grote bakstenen die ik niet kan missen!
of een touw om m'n middel ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
ja cica, als ik naar rechts moet ga ik bijna standaard naar links, en andersom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ooit op vakantie geweest in een groep en één van de mensen in de groep werkte in een winkel. Geregeld kwamen mensen daar de weg vragen en ze vertelde me dat van de 10 mensen er 8 links gingen als zij had gezegd rechts..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt me zeer bekend voor Rieneke, +. Ik ben er ook zo eentje. Maar vroeger had ik dat niet. Misschien begin van dementie? :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze bij ons de weg kwijt zijn,en vragen naar de uitgang.
Zeg ik altijd,,,gewoon naar het licht toe lopen.?????
Rieneke1
13 jaar geleden
haha eef, en vervolgens zou ik waarschijnlijk op de brandtrap verzeilen :) zondag, ik mag hopen van niet!
maar beteren zal het wel niet meer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was ook maar een grapje rieneke,,,(maar dat snapte jij wel)
Toch proberen bij ieder gebouw waar je naar binnen gaat,effe proberen te herinneren hoe zag de ingang/uitgang eruit.
En zo langzaam opvoeren.
Steeds ietsje meer.
Laat je hersenen maar werken en denken,da,s goed.
Niet opgeven.

Het beste antwoord

Wat mij helpt is om na het binnengaan van gebouwen even om te kijken of er vanaf de tegenovergestelde wijze bewegwijzeringsbordjes naar de uitgang aanwezig zijn. Later heb ik geleerd dat het helpt om te onthouden of ik de laatste keer dat ik van richting ben veranderd links- of rechtsaf ben gegaan. Op de terugweg weet ik dan welke uitgang ik in de tegenovergestelde richting moet nemen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

probeer herkenbare punten te onthouden. Zoals een ''aparte'' winkel, een felgekleurd huisje, een kerktoren, etc. In een ziekenhuis, of een vergelijkbare omgeving, moet je je goed op de route concentreren.

Toegevoegd na 1 minuut:
en met dat concentreren bedoel ik : bij de grote plant linksaf, bij die gekke deur rechtsaf, bij die rij stoelen rechtdoor, etc. Als je herkenbare punten hebt, lukt het veel makkelijker om je weg terug te vinden. En anders zijn er altijd mensen die zo vriendelijk zijn je te helpen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat probeer ik al, maar al die beelden vloeien ineen.
en ik vraag ook hulp, maar voel me soms wel wat meewarig bekeken.
evenzogoed een plus voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moeilijkheid is ook dat wat op je heenweg bv rechtsaf was op je terugweg linksaf wordt.
Rieneke1
13 jaar geleden
precies zondag, het is de alles is anders show :s
Je kan jezelf trainen hierin.
Probeer steeds opvallende dingen te onthouden die je onderweg tegenkomt.
Begin met kleine stukjes en maak de route steeds groter.
In vreemde steden kun je met een GPS werken. Hierbij markeer je het vertrekpunt (auto) en met de GPS kom je steeds terug op de juiste plaats.
Voor GPSn zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde! Als kind liep ik steevast het verkeerde hoekhuis binnen, toen we net verhuisd waren, niemand kon dat begrijpen! Mijn moeder heeft toen bij het schuurtje aan de ingang ( alle huizen waren hetzelfde) een oranje vitrage opgehangen en zo kon ik herkennen waar ik woonde.
Ik heb me toen aangewend om te focussen op opvallende dingen waar ik langs kwam. het is een kwestie van bewust kijken om je heen en in je hoofd in te prenten.
Heel vaak loop je namelijk gewoon met alleen je doel voor ogen en kijk je niet om je heen. Let dus op dingen die je opvallen zoals bloembakken, naambordjes, planten, lampen en dit soort dingen die je opvallen. Zodra je ze herkent op de terugweg weet je dat je nog steeds goed zit.

Toegevoegd na 11 uur:
Het is jammer dat je niet net als klein Duimpje broodkruimeltjes kan laten vallen hè ? Dan hoefde je alleen het kruimeltjesspoor maar te volgen op de terugweg.:)
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik klein was heb ik ook eens bij de buren aangebeld ipv bij mijn eigen thuis...
Buurvrouw die ik niet kon deed open.. 'Ik moet plassen' riep ik!
En wel herkenningspunten uitzoeken die "blijven". Dus een standbeeld bijvoorbeeld, maar geen terrasje met stoelen, deze kunnen aan het eind van de dag weer worden opgeruimd. En probeer, als je buiten loopt, je te orienteren op de stand van de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als echt niets helpt, neem je af en toe een digitsle foto (wel in de richting waar je vandaan komt, anders raak je nog in de war
anneliez