Binnen welke termijn, na de aangifte van je kind, mag/kun je de naam van je kind wijzigen?

Dinsdag heb ik mijn pasgeboren kind ingeschreven bij de gemeente, maar wil zijn tweede naam wijzigen. Kan dit wel zonder een schriftelijke aanvraag e.d.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD ik dacht wtf waarom naam van je kind wijzigen:p maar toen las ik de uitleg en toen snapte ik het wel,maar weet het antwoord helaas niet :( sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog gefeliciteerd!

Antwoorden (2)

Ik geloof dat dit niet mogelijk is, mijn broertje heet met zijn tweede naam Christiaan, wat eigenlijk Nicolaas moest zijn. Dit is nooit veranderd, dus ik ben bang dat het niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kán wel maar gaat je veel geld kosten.
Nadat een naam is vastgelegd in de registers van de burgerlijke stand, kan deze niet meer zomaar worden aangepast. Daar moet je belangrijke redenen voor hebben. Voor de wijziging van een voornaam moet je daarom een officieel verzoek indienen bij de rechtbank. Het maakt niet uit of het gaat om een nieuwe voornaam, of om het toevoegen of schrappen van een of meerdere voornamen. De rechter beslist of er voldoende reden is voor een wijziging.
Je bent verplicht om advocaat in de hand te nemen voor de wijzigingsprocedure. Deze kosten betaal je zelf. Ook moet je griffierechten betalen. Dat is een bijdrage in de kosten voor de rechtspraak.
Als de rechter vindt dat er voldoende reden is voor de naamswijziging, wijst hij het verzoek toe. De geboorteakte wordt aangepast en de nieuwe voornaam wordt doorgevoerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Overheidsinstanties die zijn aangesloten op de GBA krijgen zo automatisch de nieuwe gegevens.
Amadea