Wat kan je zeggen bij een innigedeelneming?

En hoe moet je erop reageren? Als iemand het tegen je zegt, moet je dan gewoon 'dank je' antwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Dan is 'dank je' inderdaad een passend antwoord.
Het gaat bij overlijden niet om de meest juiste woorden, het gaat om het meeleven, om de intenties waarmee mensen je benaderen. Dus zelfs als iemand wat stottert of iets onhandigs zegt, neem je dat als een teken van meeleven en bedank je daarvoor. Maar als iemand je zijn innige deelneming betuigt, is dat wel een beetje ouderwets gezegd, maar er is niets mis mee.

Eventueel als iemand dat tegen je zegt bij een overlijden, en die persoon kende de overledene goed, kun je nog iets persoonlijks terug zeggen. "Opa vond je altijd erg aardig", of "Mijn moeder vond het zo leuk dat ze een kaart kreeg toen ze ziek was".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je mag hem/haar zeker bedanken. Diegene bedoelt het goed en meent het waarschijnlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er nog iets bij zeggen in de trant van "Ik vind het fijn dat je dat zegt, dank je wel."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt gewoon zeggen"gecondoleerd"of "mijn deelneming"maar dat laatste vind ik nogal stijf en n beetje uit de tijd. Of"sterkte met het verlies",. En ja je kunt gewoon antwoorden met dank je, of bedankt.
Maar doe/zeg wat je hart je ingeeft. Een goede vriend kennis kun je nog n knuffel geven, mar dat is allemaal niet verplicht.
anneliez
13 jaar geleden
Zeg inderdaad wat je hart je ingeeft.. Belangrijker vind ik dat je diegene recht in de ogen kijkt, en niet al naar een volgende persoon aan het zoeken bent terwijl je de hand drukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ik waardeer het/vind het fijn dat je er nu bent.