Kan een advocaat vervolgd worden voor heling als hij/zij kan verwachten dat hij/zij crimineel geld aanneemt als salaris?

Als advocaat weet je soms ook wel dat als iemand een zeer dure advocaat in de arm neemt dit geld niet altijd koosjer is. Iemand heeft geen regulier inkomen maar kan wel een dure advocaat in de arm nemen en betalen....
Of het nu gaat om crimineel geld of zwart geld, strafbaar is het lijkt me??

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vraag me af kan een advocaat struisvogelpolitiek bedrijven in deze? "ik wist het niet"???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. Een advocaat dient te controleren of zijn declaraties niet uit onrechtmatig verkregen vermogen zijn betaald. Dat is natuurlijk bijzonder lastig, maar als naderhand blijkt dat het niet goed zat, dan zijn de rapen gaar.

Een advocaat wordt niet zo gauw vervolgd, daar is hij immers advocaat voor. Ze kennen de mazen van de wet.

Bronnen:
advocaat en crimineel geld

Heling is het kopen en verkopen van gestolen goederen. Aannemen van geld met onbekende herkomst is geen heling. Volgens mij is er in nederland alleen een wet of regel die zegt dat contante betalingen boven een bepaald bedrag gemeld moeten worden. Een nieuwe auto gaan kopen met contant geld valt onder de catagorie verdacht. Maar de rekening van je advocaat betalen, en zeker als je dat netjes vanaf een bankrekening doet is niet strafbaar. Overigens mag iemand anders ook de rekeningen betalen natuurlijk. zowel een persoon als een bv.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100