Vliegverbod, waarom is dat eigenlijk?

In het nieuws wordt steeds genoemd dat verschillende partijen aandringen op een vliegverbod over een gebied waar onrust heerst en oorlog dreigt. Wat wordt hiermee bedoeld, wat zijn de beweegredenen?

Als voorbeeld de oppositie in Libië, die om een vliegverbod vraagt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een vliegverbod is in dit geval hetzelfde als het instellen van een no-flyzone. Als dit wordt ingesteld mag de Libische leider Muammar Kaddafi niet meer vliegen om burgers en opstandelingen te bombarderen.

Het niet naleven van het verbod zal consequenties moeten hebben en in dit geval dus militaire. In feite staat het beoogd vliegverbod gelijk aan een militaire interventie in Libië omdat je bij overtreding militair moet ingrijpen.

Een vliegverbod zal ook niet afgedwongen kunnen worden door één land, maar zal door de VN veiligheidsraad moeten worden afgevaardigd. Duitsland is hier niet happig op, want op die manier worden ze meegetrokken worden in een oorlog.

De G8 landen ondersteunen vooralsnog het voorstel niet, wat gisteren bleek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het vliegverbod wordt gevraagd door de opstandelingen die steeds meer de pas wordt afgesneden. Het instellen van het vliegverbod kan ervoor zorgen dat de opstandelingen aan de macht komen, het niet instellen dat Kadafi de strijd in zijn voordeel beslecht.

Er hangt dus best wel wat van af, maar hoe dan ook: het instemmen met een vliegverbod betekent in feite dat we worden meegesleept in de oorlog om Kadaffi te verdrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor het uitgebreide antwoord, verhelderend voor me!
Het bericht dat de Arabische Liga ook voor een vliegverbod zou zijn verwarde me en daardoor begon ik me af te vragen wat daarvan dan de consequenties zouden zijn en hoe dat er dan praktisch uit zou zien en of dat militair ingrijpen van buitenaf zou betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegverbod helpt alleen als de rest van de wereld zich hierachter schaart en dus openlijk aangeeft: 1. Khadaffi te willen verdrijven
2. Er geen probleem mee te hebben om Libië aan te vallen Het is goed dat de Arabische Liga ( organisatie van 22 Landen uit die regio) zich ook in het vliegverbod kan vinden. Het vliegverbod heeft namelijk vergaande consequenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me afvraag is, wat gebeurt er in het geval dat (belangrijke) mensen daar in Libië snel uit een benarde situatie moeten worden gered. Ik neem aan,dat dan het vliegverbod ook voor de eventuele redders van kracht is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet. Het zal wel gecontroleerd worden.

Andere antwoorden (1)

Wanneer er een vliegverbod is wil dat zeggen dat er niemand mag vliegen in een bepaald gebied. Geen passagiersvliegtuigen maar ook geen militaire vliegtuigen. Geen bombardementen mogelijk dus een stuk veiliger. Wel vliegen in zo'n zone heeft consequenties.