Hoe lang moet men Fukushima nog blijven koelen eer het gevaar voor een nucleaire ramp geweken is?

En wat zullen de gevolgen voor de Nederlandse samenleving zijn, als het toch tot een nucleaire ramp komt in Japan? Moeten wij dan ook vrezen voor de straling die daar dan vrijkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om antwoord te geven op je eerste vraag; dat weet nog niemand, omdat ze momenteel niet zo goed in staat zijn om te koelen, dat is nu juist het probleem, het koelt niet snel genoeg af, en er ontstaan explosie's door de opbouw van stoom in de "capsule" waar de reactor in zit.

Over de gevolgen voor de nederlandse samenleving, kan in economische zin enkel gespeculeerd worden, vele landen importeren vanuit Japan. Grote bedrijven als Sony en Toyota hebben daar hun moederbedrijf. Dit alles kan verstrekkende gevolgen hebben.

Over de straling valt ook weinig te zeggen. Het zou wel heel erg lang deze richting op moeten waaien, willen er radioactieve deeltjes neerkomen in Nederland, maar toch is het niet uitgesloten, aangezien we hier niet met 1 reactor te maken hebben maar met 4 die momenteel ernstig beschadigd zijn. Toch blijft alles afhankelijk van veel factoren, waaronder dus het weer.

Over de gevolgen van bijvoorbeeld de kernramp in Tjernobil (1 reactor, gedeeltelijke meltdown) en wat een meltdown is en de gevolgen daarvan, kan je hier het e.e.a. lezen.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/291865/Wat-is-een-meltdown-eigenlijk-en-wat-is-het-risico.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah ik vind het maar wat eng hoor. Ik hoop dat het Japan en andere landen waaronder Nederland bespaard blijft.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het gewoon afwachten is, alles hangt van zoveel factoren af
. Ik denk zelf dat wij Zelf er weinig mee te maken hebben , Japan is Ongeveer 9000 km dus dan moet het wel heel erg zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch kun je hier binnen 5-14 dagen radioactiviteit meten die daar vrijgekomen is. Dat zegt op zich nog helemaal niets, want het gaat natuurlijk om de dosis van die radioactiviteit.
Stel dat al die reactors compleet ploffen, dan vermoed ik dat we wel degelijk een probleem hebben.
Destijds met Tsjernobyl was duidelijk dat er 'iets' gebeurd was omdàt er straling gemeten werd die behoorlijk hoog was - het duurde lang voor Rusland toegaf dat het foute boel was. Toen werd het vee binnen gezet, bladgroente doorgedraaid, zwangere vrouwen en kinderen werd geadviseerd binnen te blijven.
In noodgevallen kunnen er jodiumpillen worden uitgedeeld - als je schildklier die jodium opneemt, neemt ie in elk geval geen radioactieve jodium op. Dat helpt echter nog niet tegen de andere stoffen die vrij zullen komen als het echt mis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er best wel bang voor.. Ze zeggen nu dat er een noodstroomvoorziening is aangelegd, maar dat zegt toch nog helemaal niets? Er zijn immers allemaal reactoren beschadigd. Kan het trouwens niet zijn dat de radioactiviteit al in kracht is afgezwakt als het hier gekomen is? Ik had zonet een paniekaanval, vind het zo eng allemaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paniek heeft geen zin hoor. Ze werken met man en macht om erger te voorkomen, en die mensen mogen we allemaal dankbaar zijn want ik vrees dat die de gevolgen hoe dan ook gaan merken, die zitten er echt dichtbij :-(
Bij Tsjernobyl was hier ook de angst bij veel mensen dat we allemaal acuut dood zouden gaan, en dat bleek ook erg mee te vallen. Helaas niet voor de mensen in de directe omgeving daar.
In elk geval kun je ook nog bedenken: we weten dat dit gebeurt, vanaf de eerste minuut al, ik denk zomaar dat er her en der (bij de overheid) al wel gepraat wordt over wat-als.
En cynisch maar waar, Japan ligt gelukkig ver weg van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je wel een punt, maar daar gaat het wel om 6 reactoren, niet om 1, zoals in Tsjernobyl. Ik ben gewoon een enorme doemdenker en stresskip. Maar ja.. ik denk inderdaad ook dat de kerncentrale-werkers ten dode opgeschreven zijn... Pff erg.. dit gun je niemand. Ik hoop zo dat hun nieuwe elektriciteitsleiding gaat werken en dat daarmee erger kan worden voorkomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Tsjernobyl was het probleem ook anders en ging het om een andere centrale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je anders, anders in de zin van probleem of anders in de zin van ernst? En is het waar dat ze zeggen dat als de nucleaire ramp in Japan zijn hoogtepunt bereikt dat het dan de omvang van Tsjernobyl heeft gedeeld door 10? (Dus dat het in Tsjernobyl 10 keer erger was?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsjernobyl was een ander type centrale en een ander probleem, daar was de boel ontploft en kwam daardoor alles vrij. In Fukushima zijn wel ontploffingen geweest, maar de reactorkernen zijn nog niet ontploft.
Over hoe erg het kan worden in Japan weet ik niets.
Gewoon maar dóórduimen!