Mijn paspoort is niet alleen verlopen, maar nu ook kwijt! Moet je dan een boete betalen ofzo?

Wat kost een nieuw paspoort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

hoe raar ook: je betaald voor je eigen paspoort, maar het is niet je eigendom, het is eigendom van de staat. Je moet dus betalen voor het kwijtraken.
Is je paspoort gestolen? dan moet je direct aangifte doen. Is hij gewoon kwijt, moet je echt zuiniger zijn op dit soort belangrijke documenten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Terugvinden van paspoort of ID-kaart na vermissing

Als u uw reisdocument na het aangeven van vermissing terugvindt, bent u verplicht dit document in te leveren bij uw gemeente. Dit is nodig omdat het document als vermist staat geregistreerd en deze registratie niet kan worden teruggedraaid. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gelden maximumtarieven. Gemeenten mogen ook minder vragen. De maximale kosten voor een Nederlandse ID-kaart zijn € 43,89 en voor een Nederlands paspoort € 52,12. Deze bedragen gelden alleen voor aanvraag bij een Nederlandse gemeente.

Toegevoegd na 2 uur:
Boven op het bedrag van het nieuwe paspoort wordt in de meeste gevallen ook een boete gerekend voor het vermiste paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet aangifte van vermissing doen bij de politie, en dan met aangifte een nieuw paspoort aanvragen.
Ik was van de zomer 90 euro krijt voor de boete en het nieuwe paspoort, maar dat kan per gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil toch even m'n eigen ervaring kwijt: ook mijn paspoort was verlopen en zoekgeraakt. Ik heb me bij het Amsterdamse stadsdeel waar ik een nieuw paspoort ging aanvragen gelegitimeerd met mijn rijbewijs. Op de vraag "Heeft u een paspoort?" heb ik (naar waarheid) "Nee" geantwoord (en nog iets onverstaanbaars gemompeld). Een week later had ik mijn nieuwe paspoort, zonder problemen of boete. Dit speelde een paar maanden geleden. Wellicht wordt er wat minder formeel met de regels omgegaan wanneer een paspoort is verlopen....
Pieter2011