Kennen ambulancechauffeurs de dienstregeling van de treinen?

Laatst reed er een ambulance met alle toeters en bellen over een spoorwegovergang. Een minuut daarna gingen de bomen dicht omdat er een trein aankwam.

Kennen ambulancechauffeurs de dienstregeling van de trein? Dan kunnen ze bij elke rit besluiten welke route ze nemen: de korte route via de overweg als ze verwachten dat er geen trein langskomt, en een iets langere route als ze verwachten dat er wel een trein langskomt. Zodat ze nooit hoeven te wachten (behalve natuurlijk als er eens een grote vertraging op het spoor is, of als er een extra trein voorbijkomt).

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere hulpdiensten.

Of is het gewoon een gok of ze met al hun sirenes en zwaailichten voor gesloten overwegbomen komen te staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De CPA (centrale post ambulance) heeft indien nodig een directe lijn met de meldkamer van prorail (welke over het spoor gaan). Deze kunnen indien er een spoedrit is, en er echt geen andere optie is, de trein(en) laten wachten bij een sein voor de overgang.

Ik heb dit zelf een keer meegemaakt dat de trein waarin ik zat stil werd gezet voor een overgang vanwege een aankomende ambu met spoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zeer waarschijnlijk kennen de ambulancechauffeurs de NS spoordiensregeling niet. Maar zelfs als de bomen dicht zijn mag een ambulance, mits verantwoord de spoorwegovergang passeren. Hoewel de meeste dit niet zullen doen...

Maar begrijp uit je vraag dat op het moment van passeren de bomen nog omhoog waren. Dus dan is er naar mijn idee ook niets aan de hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de bomen waren open, dus er was niets aan de hand. Behalve dat het mij inspireerde tot het stellen van deze vraag.
Ik heb weleens meegemaakt dat er tijdens de spits een trein staat te wachten net voor een spoorwegovergang (eerste spoorwegovergang op de Tongelresestraat in Eindhoven, voor de kenners... :P). Ik neem aan dat dit een combinatie is van volle perrons en spits. Om te voorkomen dat de overgang geblokkeerd raakt, staat er een sein.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de meldkamer een belletje kan plegen naar de NS om die seinen op rood te laten zetten. Echter, communicatie tussen verschillende diensten blijkt in de praktijk moeilijk te zijn. Ik denk dat de ambulances gewoon de gok nemen.

Verder heb je natuurlijk wel het spoorboekje, maar ja, de echte trein wijkt natuurlijk een aantal minuten af van de geplande tijd. De dienstregeling kennen lijkt mij in die zin volkomen zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik heb ook wel eens een Ambulance met spoed voor het spoor zien staan.

Het zou ook ondoenlijk zijn. Als de NS zoals de Japanse spoorwegen precies volgens het boekje rijdt dan kun je er rekening mee houden. Maar aangezien vertraging eerder regel dan uitzondering is kun je er geen rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het noemen van vertragingen. Scheelt mij een keer antwoorden :)
Zelf jaren op een ambulance gewerkt en het was handig geweest als we de dienstregeling van de treinen hadden gekend, zeker in sommige spoedgevallen, maar dat was niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het vrij nutteloos is. Zelfs als je de hele dienstregeling tot op de minuut uit je hoofd kent en precies weet hoe laat welke trein dan bij welke overgang zou moeten zijn, moeten de treinen ook precies op de seconde op tijd vertrekken (haha), en moet je horloge ook precies exact op de seconde gelijk lopen (iets makkelijker te realiseren) EN je moet die berekeningen allemaal maken terwijl je eigenlijk alle zeilen bij moet zetten om je op het verkeer te concentreren.

Lijkt me een hopeloze zaak en vrij zonde van de kennis, los van het feit dat die dienstregeling ook nog wel eens wijzigt. Als het even kan, zullen ze sowieso voor de route met de minste obstakels kiezen. Maar zolang spoorbomen inde regel - gelukkig- nog vaker open zijn dan dicht, denk ik dat het een risico is dat je moet incalculeren en dat het in de praktijk nog wel mee zal vallen met de kans dat je voor dichte bomen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je uit betrouwbare bron verzekeren dat de dienstregeling niet bij de hulpdiensten bekend is.

Als de hulpdiensten het noodzakelijk achten toch over te steken en het risico te nemen dan is dat toegestaan.

Volgens: Bron: De Gelderlander 11-06-2001

Ambulance mag op overweg slalommen
RUURLO - Een ambulance met zwaailicht en sirene mag ook op bewaakte spoorwegovergangen door het rode licht rijden of slalommen tussen de bomen door.

Dat laat woordvoerder Ron van Stokkum van Railned weten naar aanleiding van het ongeval donderdagmorgen op een spoorwegovergang in Ruurlo. Een ambulance uit Borculo reed daar tussen de gesloten bomen door en werd gegrepen door een aanstormende Syntustrein.

"Maar anders dan op kruisingen bij wegverkeer is de trein niet verplicht te stoppen, want dat kan natuurlijk vrijwel nooit gezien de snelheid."

Volgens Railned, de instantie die over spoorwegveiligheid en -capaciteit gaat, dient een ambulance-, politie- of brandweerchauffeur zelf in te schatten of hij nog veilig voor de trein langs kan.

"Het is maar de vraag of hij beter niet even had kunnen wachten, want als de bomen eenmaal zijn gezakt komt de trein er heel snel aan," aldus de woordvoerder.