Is Russisch een moeilijke taal om te leren?

Ik ben zeer geïnteresseerd in Rusland en zou dus ook graag de taal willen leren, alleen zijn talen niet echt mijn sterkste kant. Is het dan wel slim om hieraan te beginnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Wat Russisch voor ons zo moeilijk maakt is dat het, naast een compleet ander alfabet, een taal is die niet dicht bij onze tak in de talenfamilie staat, zoals bijvoorbeeld Duits, Fries of Engels. Wij zullen dus moeite hebben met het leren van de woorden, omdat we lastig verbanden kunnen leggen met onze eigen taal of een andere taal die we kennen. Ook de uitspraak van het Russisch en de grammatica zijn lastig voor ons, omdat het klanken, tekens en structuren gebruikt die wij niet kennen.

Al met al, een pittige klus, maar waar een wil is, is een weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je,de grammatica is niet alleen moeilijk of lastig voor ons maar ook voor de Russen. Mijn man is Rus en zegt dat er zoveel fouten worden gemaakt op de televisie of tijdens een debat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zelfs zo dat als een man iets vraagt daar en een vrouw doet precies hetzelfde, dan gebruikt de man iets andere bewoordingen dan de vrouw. Men zal het best begrijpen als je als man een zg vrouwelijke vraag stelt, maar ze kijken je dan wel raar aan.
Ik weet dit van mijn vrouw, die is Russische. Ze raadt het mij af Russisch te leren. Goed idee denk, ik was met Duits al slecht in de naamvallen en mannelijke of vrouwelijke woorden, laat staan in het Russisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies zelfs de familienamen worden verbogen.Maar persoonlijk ben ik heel tevreden dat ik wat Russisch kan verstaan en lezen,dat is handig als je naar Rusland vertrekt. Want de meeste Russen spreken enkel Russisch. De vriendin van mijn schoonbroer is psychologe en mijn schoonbroer is advocaat en ze spreken geen Engels.

Andere antwoorden (6)

Het russische alfabet bestaat uit 33 letters. Of eingelijk, voor ons zijn het meer tekens dan letters.

De taal is dus qua grammatica vrij moeilijk te leren, qua spreektaal misschien beter uitvoerbaar, naar gelang je talenknobbel, maar je zegt dat dit ook niet je sterkste kant is.

Mijn advies is om er dan niet mee te beginnen, mits je tolk/vertaler wilt worden, voor specifiek deze taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de zes naamvallen in het Russisch blijven een struikelblok voor Nederlanders die Russisch leren. Er zit in dit geval niets anders op dan een goed grammaticaboek aan te schaffen en er veel mee te oefenen.

De grootste moeilijkheden binnen de Russische taal zijn de uitspraak van de 'o' (o of a), sisklanken en de naamvallen. De veranderingen van de klanken en de vele medeklinkers worden over het algemeen ook als vrij moeilijk ervaren. De Russische taal is dus geen gemakkelijke taal om te leren, maar wanneer je een flinke dosis doorzettingsvermogen hebt en dagelijks wat tijd besteed aan het leren van de Russische taal, zal je merken dat het wél mogelijk is om Russisch te leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon proberen, die andere lettertekens vallen erg mee, de klanken is een kwestie van blijven oefenen, de grammatica is lastig maar dat geldt voor veel talen die je later wilt leren (dus niet als [semi-]moedertaal).
Ik zou een basiscursus ergens gaan doen en kijken hoe het bevalt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Russisch is een moeilijke taal om te leren!
Het vraagt drie jaar tijd om de basis te kennen.

Maar als je voldoende gemotiveerd bent en goed kunt onthouden is dit zeker haalbaar!
Je kunt via avondonderwijs een cursus volgen,het
vraagt wel veel tijd,de grammatica is niet zo simpel.
Ikzelf heb één jaar Russisch gestudeerd omdat ik getrouwd ben met een Russische man.

En ik heb het Cyrillisch alfabet onder de knie,kan simpele documenten lezen en invullen.
Sommige keelklanken kan ik niet uitspreken omdat dit niet
bestaat in onze taal en misschiens heb ik daar geen talent voor ;-)

Je moet over een goed geheugen beschikken om die naamvallen te onthouden,verder wens ik je veel suc6 toe.
Grtjs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het mezelf aan het leren en je komt als je het jezelf moet leren nogal vaak moeilijke dingen tegen
als je daarentegen een cursus volgt is het over het algemeen wat makkelijker
het cyrillisch is relatief makelijk om teleren maar de uitspraak kun je je nog wel eens in vergissen daar je in het russisch zogenaamde naamloze klanken hebt etc

als je het wilt leren wens ik je veel succes

mvg B. НКВД Лейтенант государственной безопасности
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Cyrillische alfabet vind ik bij Russisch geen punt. Dat leer je gauw genoeg als je er je best voor doet. Wat ik echter wel een ramp vind zijn de naamvallen. Dus mijn antwoord op jouw vraag is: ja, Russisch is een moeilijke taal om te leren.