zijn vrouwen stressgevoeliger?

ik zag dat veel vnl topvrouwen ING verlaten ivm kille cultuur en gebrekige steun. Twee zaken die veel voorkomen als het ergens slecht mee gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Ik spreek uit ervaring , maar zie deze ervaring bevestigd in diverse onderzoeken:

Uit de bedrijfsgezondheidsindex blijkt:"Mannen scoren echter beter op ’omgaan met stress’. Zij zeggen vaker dan vrouwen dat zij moeilijke situaties in het werk goed aan kunnen. Ook pakken zij problemen vaak ’actief’ en doelgericht aan. Vrouwen stellen zich wat afwachtender op en scoren daardoor lager op dit punt. De manier waarop iemand met stress omgaat, is onder meer van invloed op de prestaties op het werk."

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Roper Starch Worldwide ondervroeg onlangs 30.000 mannen en vrouwen uit dertig landen, waaronder Nederland. Single, getrouwd, gescheiden of weduwe, moeder of kinderloos en met of zonder baan, in alle gevallen voelden vrouwen meer stress dan mannen. Maar liefst 21 procent van de vrouwen gaf aan zich super-gestressed te voelen, tegen 15 procent van de mannen. Met name vrouwen met een fulltime baan en kinderen onder de 13 hebben last van stress. Van deze groep voelde 24 procent vrijwel elke dag een ongezonde spanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weet niet of dat met stress te maken heeft. Staat dat ze steun willen en wat gezelligheid. Heeft niks met de stress van de baan te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Commentaar van de ING zelf was dat deze resultaten dateren uit 2007. Dat is de tijd dat het nog supergoed ging met ING.

Het cultuurprobleem ligt dus bij de ING zelf; misschien zelfs bij de hele bankensector, maar dat is slechts mijn eigen speculatie.

Eventuele stressgevoeligheid van vrouwen staat hier helemaal buiten.

Juist in een topfunctie heb je steun van je omgeving nodig. Je moet coalities kunnen smeden, anderen mee kunnen krijgen. Als vrouwen daar stelselmatig worden gesloten, *kunnen* ze niet datgene doen waarvoor ze zijn aangenomen, en wat ze op die toppositie moeten en willen doen. Dan is het geen wonder dat je het voor gezien houdt.

Toegevoegd op 25-06-2009 13:49:22
"stelselmatig worden gesloten" --> "stelselmatig worden buitengesloten"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat topvrouwen het nog steeds moeilijker hebben dan mannen om respect te krijgen. Wanneer er dan in een bedrijf een situatie onstaat waarin men aan de top veel minder backup en steun van anderen krijgt, is het voor die vrouwen nog moeilijker om hun werk te kunnen blijven doen dan mannen. De situatie zou dan voor hen meer stressvol zijn dan voor mannen in gelijkwaardige posities. Ze kunnen dus niet minder goed tegen stress, maar krijgen meer stress te verduren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen leven nog steeds een tikje natuurlijker dan mannen, zodoende uiten ze op een betere manier de stress en dat lijkt dat ze gevoeliger zijn, maar dat is niet zo, se spreken er meer over en dat is al gezonderder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vrouwen zijn niet persé stressgevoeliger; de mannen moeten blijven van hun vrouw, daar zit het verschil.